Hier ga je van zweten

Gauge

Van: Etienne Perin, The Game Atelier

Voor: iOS ****

De makers noemen het de sport van de toekomst: je drukt je vinger op het scherm en de ‘gauge’, het metertje, begint zich te vullen. Vervolgens laat je je vinger gaan en loopt hij leeg. Is de meter helemaal vol, of helemaal leeg, dan ben je af. De truc is om vlakbij het einde te blijven door herhaaldelijk kort op het scherm te tikken en soms wat langer los te laten om een bonus te pakken. Dat is behoorlijk intensief: terwijl je miljarden punten scoort, breekt het zweet je uit. Bonkende electro en psychedelische beelden versterken het effect.

Gauge is een experiment in minimalisme. Met hoe weinig elementen kun je toch een pakkend spel maken? Bedenker Etienne Perin heeft de essentie van smartphonegaming als uitgangspunt genomen, de schermaanraking, en daar verrekte weinig aan toegevoegd. Dat het leuk is,komt grotendeels door de aankleding: de aanval op de zintuigen die je uitdaagt om ondanks alles scherp te blijven. Zoals de Nederlandse gameontwikkelaar Vlambeer ooit beweerde: gameplay is feedback. De spelhandeling bestaat, of krijgt althans betekenis, vanwege de reactie die deze opwekt.

In zijn minimalisme doet het spel wat denken aan Ramiro Corbetta’s Hokra, een sportspel voor vier spelers, waarin een pixelbal naar de hoeken van het scherm moet worden gespeeld. Als Gauge ook een sport is dan is het een concentratiesport, maar vooral een krachtmeting. De zweetdruppels zijn het bewijs.