Uitzender Adecco ziet winst dalen

Het Zwitserse Adecco, het grootste uitzendconcern ter wereld, ziet de arbeidsmarkt in Europa verder verslechteren in de komende periode. In Noord-Amerika en met name in opkomende landen is wel sprake van groei. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Adecco (circa 33.000 werknemers) vanochtend bekend heeft gemaakt.

De winst van het concern daalde in het tweede kwartaal met 20 procent naar 113 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde met 3 procent naar 5,2 miljard euro.

In Frankrijk, waar Adecco de meeste omzet behaalt, daalde de zuivere winst (voor aftrek van belastingen, rente en afschrijvingen) in het tweede kwartaal met 28 procent naar 41 miljoen euro in vergelijking met dezelfde maanden in 2011. De omzet in Frankrijk daalde met 13 procent naar 1,4 miljard euro.

In Noord-Amerika, na Frankrijk de belangrijkste markt voor Adecco, steeg de omzet licht (2 procent) naar 967 miljoen in het tweede kwartaal. De winst steeg in Noord-Amerika met 14 procent naar 44 miljoen euro. In opkomende landen steeg de omzet van Adecco het meest (12 procent) naar 447 miljoen euro.

In Groot-Brittannië en Ierland waren er goede resultaten met een omzetgroei van 7 procent tot 470 miljoen euro. Een van de genoemde redenen is dat Adecco tijdelijk personeel verzorgt voor de Olympische Spelen in Londen. Ook in Duitsland en Oostenrijk was er sprake van lichte groei, met name door de vraag vanuit de auto-industrie. De omzet voor personeel op kantoren en in de industrie daalde internationaal ten opzichte van vorig jaar met 6 procent in het tweede kwartaal. Maar de vraag naar personeel steeg in sectoren als de techniek, de zorg en met name het management.