Schippers laakt bellen naar incontinente patiënten door Tena

Foto Hollandse Hoogte / Frank Muller

Demissionair minister van Volksgezondheid Schippers vindt het niet door de beugel kunnen dat bedrijven de beschikking krijgen over patiëntengegevens. Dit zei ze vanmiddag in reactie op het nieuws dat verpleegkundigen van luierfabrikant Tena incontinente patiënten bellen om te praten over hun urineverlies. De gegevens worden verstrekt door apothekers.

“Apothekers hebben zich te houden aan de wet als het gaat om privacybescherming”, stelt Schippers in een reactie tegenover persbureau Novum. “Zo mogen zij zonder expliciete toestemming geen privacygegevens, waaronder uiteraard medische gegevens, aan bedrijven geven.” Schippers laat uitzoeker wat er precies aan de hand is bij Tena en kondigt aan “passend te reageren”.

Onduidelijkheid over geven van toestemming door patiënten

Cliëntenbelang Amsterdam spreekt schande van de zaak, omdat het bedrijf een commercieel belang heeft en sommige patiënten ongevraagd worden gebeld. De fabrikant bezweert echter dat patiënten alleen worden gebeld als zij daar geen bezwaar tegen hebben, en wijst naar de apothekers. Die zouden ook gegevens doorgeven van patiënten die geen toestemming hebben gegeven.

Niet eerder bemoeide een fabrikant zich zo direct met patiënten. Dit komt door bezuinigingen van Achmea. De zorgverzekeraar eist dat apothekers cliënten indelen in een gebruikersprofiel om te voorkomen dat ze duurder of meer materiaal gebruiken dan nodig is. Om tijd te besparen, laten de apothekers Tena deze klus klaren.