Kritiek op beoordeling incontinente patiënten door luierfabrikant

Fabrikant Tena gaat incontinente patiënten op verzoek van verzekeraar Achmea deze zomer ondervragen over hun urineverlies. Op die manier wil Achmea bepalen hoeveel luiers een patiënt vergoed krijgt, berichtte de Volkskrant vanochtend. Op de gang van zaken is de nodige kritiek.

Het is volgens de Volkskrant nieuw dat een fabrikant zich zo nadrukkelijk met patiënten bemoeit. Omdat Achmea aan het bezuinigen is op incontinentiematerialen, wil de verzekeraar dat elke klant na een gesprek over hun urineverlies door hun apotheek wordt ingedeeld in een zogenaamd ‘gebruikersprofiel’. Het zou apothekers veel werk schelen als Tena uit naam van de apotheek met de patiënten belt.

Herman Klein Tiessink van Cliëntenbelang Amsterdam, waar de meeste verzekerden klant zijn van Achmea, spreekt tegenover de Volkskrant van “een bizarre situatie”:

“Van een onafhankelijk oordeel is zo natuurlijk geen sprake. Bovendien is urineverlies een privacygevoelig onderwerp. Je wilt niet dat een fabrikant je daarover het hemd van het lijf vraagt.”

Vergoeding incontinentiemateriaal niet langer onbeperkt

Patiënten kunnen volgens Tena bezwaar maken als zij niet willen worden gebeld over hun urineverlies, maar veel patiënten zouden van niets weten en verrast worden door het telefoontje van de fabrikant. Het nieuwe ‘gebruikersprofiel’ gaat bepalen hoeveel een apotheek per patiënt vergoed krijgt. Die vergoeding was voorheen onbeperkt, maar Achmea en andere verzekeraars zijn overgestapt of stappen binnenkort over op een maximum dagtarief.

Omdat apotheken bijna niks verdienen aan incontinentiemateriaal, is het voor hun aantrekkelijk om de patiëntgesprekken uit te besteden aan Tena. Omdat Tena ook niet-Tenaproducten mag aanbeleven, ziet Achmea geen probleem in de gang van zaken.