Gevederde inspiratie

De zomer is ineens vol vogels. Een echte ekster treedt op op het zomerfestival De Parade , samen met Ellen ten Damme. De Documenta in Kassel toont de ‘kosmopolitische kip’. Kasteel Sypesteyn biedt een expositie van Nederlands beste 17de-eeuwse vogelschilder, Melchior de Hondecoeter. Politiek tekenaar Siegfried Woldhek exposeert vogelschilderijen in de Grote Kerk in Emmen. De makers van de computergame Angry Birds willen naar de beurs. En in Engeland wordt de nonsensdichter Edward Lear geëerd als ‘de Britse Audubon’, vernoemd naar de beroemde Amerikaanse vogeltekenaar uit de 19de eeuw.

Voor de redactie van het Cultureel Supplement reden genoeg om een themanummer over vogels in de kunst en cultuur te maken. Vogels worden al millennia door mensen bewonderd, gevreesd, met mythen omgeven. Het zijn wezens die kunnen vliegen, vrijheid symboliseren. Ze zouden contact hebben met het hogere, het goddelijke; zij worden gezien als goede voortekens, als brengers van ongeluk. Vogels inspireren. Ook hun zang inspireert mensen. Hoe komt het dat vogelgezang ons als muziek in de oren klinkt? Hebben mensenmuziek en vogelgezang dezelfde genetische bron? Wetenschapsredacteur Wim Köhler wijdt er een essay aan in dit Cultureel Supplement vol cultuurvogels.