Fox moet succesformule voor voetbal bedenken

Murdoch zal niet meteen het hele medialandschap over-nemen. Wel zal hij een brede sportbetaalzender willen exploiteren in Nederland.

Als Rupert Murdoch ergens binnenkomt, waarschuwde NOS-directeur Jan de Jong gisteren onomwonden, „dan houdt het in de regel niet op met kopen of participeren. Dan wil hij meer.”

Nu Murdochs internationale televisiebedrijf Fox International Channels een meerderheidsbelang heeft aangekondigd in voetbalzender Eredivisie Live, vreest De Jong een heuse „mediarevolutie”. „Mijn verwachting is dat hij ook gaat kijken naar het open net, radio, filmrechten, komedies en natuurlijk sport.”

Krijgt de NOS-baas gelijk of is het een noodkreet van de publieke omroep die de uitzendrechten op samenvattingen van voetbalwedstrijden dreigt te verliezen?

Het Nederlandse medialandschap beweegt zich al jaren onrustig. Gedrag van kijkers, lezers en luisteraars verandert drastisch met de opkomst van smartphones, tablets en sociale media. Bedrijven verschuiven hun reclamebudget van klassieke media naar nieuwe media. Ouderwetse uitgevers, die van de kranten voorop, kwakkelen met haperende oplages en dalende advertentie-inkomsten, radiostations en tv-zenders vechten om marktaandeel. Een aantal mediaconcerns staat openlijk te koop (Wegener, NDC), anderen zijn hun activiteiten juist aan het verbreden (De Persgroep). Of ze worstelen met hun strategie (TMG).

Zal Murdochs Amerikaanse miljardenconcern News Corp als agressieve koper dit spel gaan meespelen?

„Zo’n vaart zal het niet lopen”, zegt media-analist Hans Slob van Rabobank. „News Corps eerste prioriteit zal zijn om deze transactie te laten slagen. Fox zal een succesvolle formule moeten bedenken om het Nederlandse voetbal uit te zenden. Beter dan het huidige Eredivisie Live, want dat loopt volgens mij nog niet erg lekker.” Slobs verwacht als eerste volgende stap een verbreding naar andere competities. „De eredivisie stelt natuurlijk niet zo veel voor. Fox zal zeker ook iets willen doen met de rechten die zusterbedrijf Sky heeft op de Premier League in Engeland en de Duitse Bundesliga. Met dat aanbod erbij kunnen de abonnementsprijzen omhoog.”

Slobs collega Marc Hesselink van ABN Amro is het met hem eens. „Ik verwacht dat News Corp, net als in Italië, Duitsland en Groot-Brittannië een brede betaalzender voor sport wil exploiteren. Ze zullen daar naast voetbal ook andere sporten bij willen zetten.” Aan veel nieuwe andere activiteiten, zoals radio of kranten, zal Fox volgens Hesselink niet snel willen beginnen. Met het Britse mediaconcern Mecom heeft Murdoch een recent voorbeeld dat een investering in Nederlandse kranten geen gegarandeerd succes is. Mecoms regionale krantendochter Wegener staat inmiddels weer te koop.

Als News Corp met een brede sportzender komt in Nederland, dan ligt het voor de hand dat de naam Eredivisie Live zal verdwijnen en dat het station Sky of Fox gaat heten. De sportzenders in andere landen heten immers al Sky – of in Groot-Brittannië BSkyB. Dat de transactie met Eredivisie Live door Fox is gedaan – exploitant van de niet-sportzenders National Geographic en 24Kitchen – komt vermoedelijk omdat deze News Corp-dochter met enkele vennootschappen in Nederland is gevestigd, pal naast de Amsterdam Arena.

Op één vlak zal Fox wel samenwerking met een concurrent moeten zoeken. Als na komend voetbalseizoen het contract voor samenvattingen met Studio Sport van de NOS afloopt, zullen nieuwe onderhandelingen hierover volgen, want de Mediawet schrijft voor dat samenvattingen van eredivisiewedstrijden op een open net zichtbaar moeten blijven. De NOS is dan zeker niet de gewenste partner van Fox, volgens analist Slob: „Men zal die samenvattingen zo onaantrekkelijk mogelijk willen maken: korter, later in de avond en bij een minder populaire omroep.”

De voor de hand liggende zender: SBS 6. Die heeft met Talpa als aandeelhouder al een deskundig lijntje met Eredivisie Live. Endemol blijft daar sinds gisteren minderheidsaandeelhouder. En wie is de grote man bij zowel Talpa als Endemol? Precies, John de Mol.