Dear Mr Murdoch

In 1990 kocht Rupert Murdoch de Britse uitgever Pandora Press op. Schrijfster Jeanette Winterson haalde er onmiddellijk haar debuut Oranges are not the only fruit (1985) weg. Lang vóór het Afluisterschandaal had ze al door dat deze self-confessed born-again multimiljonair niet de man was voor haar werk.

Dear Mr Murdoch, please do not buy Vintage, smeekt ze in het voorwoord bij haar nieuwe uitgeverij. In een toenemend zakelijke wereld is het steeds lastiger om zulke ethische keuzes te maken, erkent Winterson. „Of het nu gaat om het merk van de witte bonen die je koopt of de uitgever waarbij je publiceert.”

Toch houdt ze vast aan haar opvattingen.

Dat het Nederlandse voetbal zich zelfs ná het afluisterschandaal nog door diezelfde Rupert Murdoch laat opkopen, zegt veel over de ethische keuzes in die branche. De sportwereld maakt het niet uit of ze haar geld krijgt van hamburger- of colaketens, woekerbanken of afluisterschoften. Het maakt haar niet uit of ze optreedt in landen waar mensenrechten worden geschonden. Het maakt haar niet uit dat grote bedrijven de kaartjes opkopen waarna de stoelen leeg blijven. Het maakt sporters niet uit voor welke club ze spelen. Zonder zweem van gêne gaat alles naar de hoogste bieder.

Na het Engelse, Italiaanse en Duitse voetbal heeft Murdoch nu ook het Nederlandse in handen. Zoveel aanhangers heeft zelfs Berlusconi nooit kunnen kopen. Nu nog het Spaanse voetbal, en Rupert Murdoch is hard op weg om president van Europa te worden.

Sinds het in ons vrije Westen niet meer zo gemakkelijk is om via religie of militair geweld aan de macht te komen, werpen mannen met ambities in die richting zich op uitgeverijen en tv-stations. Ondanks schandalen en illegale praktijken kunnen ze hun opmars voortzetten. Hun miljarden bulldozeren moeiteloos ieders principes omver (en de passieve tv-kijker interesseert het al helemaal geen lor), die van enkele schrijvertjes daargelaten.

Vreemd, hoe in onze democratische wereld mensen nog zoveel macht kunnen verwerven. Je kunt alleen maar gelaten toekijken en stamelen: Dear Mr Murdoch, please do not buy NRC Handelsblad.

Christiaan Weijts is columnist van nrc.next.