Barre zoektocht naar water

Meek’s Cutoff

Regie: Kelly Reichardt. In: 4 bioscopen.****

De ‘frontier’, die mythische grens die ooit Amerika in tweeën sneed, is al in veel westerns gezocht. Maar zo troosteloos en zonder erbarmen als in Kelly Reichardts Meek’s Cutoff (2010) hebben we hem zelden gezien.

Het is een grens die regisseur Reichardt bijzonder interesseert. En niet om de cowboys en de indianen en de saloons. In haar eerdere werk, dat het Eye Filmmuseum in retrospectief toont, zijn mensen eveneens op zoek naar die fragiele luchtspiegeling aan de horizon waarachter zich misschien een nieuwe wereld bevindt .

Geen wonder dus dat Reichardt bij het genre van de western uitkomt. Bij een groepje landverhuizers dat in 1845 in Oregon op zoek is naar water. Ene Meek belooft de families een snelle weg door het barre landschap. Het vertrouwen in hem daalt met de dag. Dan duikt er een indiaan op, de archetypische Ander. Moeten ze hun lot in zijn handen leggen?

Ziedaar de ingrediënten voor een mythische strijd die in de weidsheid van het landschap met claustrofobische intensiteit wordt uitgevochten. Bijna dialoogloos en verweerd. Met echo’s van xenofobie en materialisme vormt de film een pijnlijke spiegel voor hedendaagse expansiedrift.