Waarom zit speelgoed vaak zo ingewikkeld ingepakt?

‘Als ik speelgoed koop voor mijn kind van drie, merk ik dat het enorm ingewikkeld zit ingepakt. Waarom is dat?’, vraagt Anne van Gelder uit Breda. ‘Het is zo’n gedoe met uitpakken dat ik bijna altijd een schaar nodig heb.’

Probeer het zelf en koop bijvoorbeeld een speelgoedautootje. Zo’n autootje zit nagenoeg altijd in een plastic verpakking die niet makkelijk open te maken is. Zoek een makkelijke opening, die is er niet. En scheuren lukt ook nauwelijks. Als je het plastic dan hebt verwijderd, zie je veelal dat het autootje nog met een of meerdere ijzerdraadjes aan een kartonnetje vastzit. Gepriegel. Waarom is dat?

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel, producent van onder meer Barbie, Hot Wheels (raceauto’s) en Fisher-Price producten als Dora en Thomas de Trein, beantwoordt deze vraag heel kort. „It is a combination of safety, esthetic and shipping regulations.” Oftewel: het is een combinatie van veiligheid, esthetiek en transportregels. Andere fabrikanten komen met vergelijkbare algemeenheden.

Dus bellen we met de ervaringsdeskundigen: eigenaren en personeel van speelgoedwinkels. Uit hun reacties blijkt dat de hoofdreden het voorkomen van diefstal is. Vooral de a-merken zijn zo verpakt dat je er zeker een schaar bij nodig hebt, en dat vertraagt de dief.

Maar waarom is een speelgoedautootje dan beter verpakt dan, zeg, een iPhone? Omdat die in de winkel vaak achter glas liggen en beveiligd zijn met een alarm. Een fabrikant besteedt bovendien steeds meer aandacht aan de verpakking – bijvoorbeeld met een opening in het plastic zodat je op een knopje kan drukken. Steviger plastic is daarvan ook het gevolg. Het speelgoedje moet er al in de verpakking aantrekkelijk uitzien.

Het grondig inpakken heeft niet zozeer te maken met de veiligheid voor het kind. Het vervoer speelt volgens de winkeliers ook geen hoofdrol, „het zit vaak netjes in een omdoos”. Nee, ouders prutsen zo vaak om de verpakking open te krijgen omdat speelgoed redelijk veel gestolen wordt. En dat stelen, dat doen – aldus de winkeliers – „vooral de ouders zelf”.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl