5 vragen over wat de deal Murdoch-Eredivisie betekent voor de kijker

Meer voetbal waar voor betaald moet worden, en minder - en vooral latere - samenvattingen op het publieke net: die kant lijkt het op te gaan. Foto NRC / Bas Czerwinski

De deal tussen de omstreden mediamagnaat Rupert Murdoch en Eredivisie Live gaat naar verwachting ook gevolgen hebben voor zij die niets van doen hebben met de betaalzender. Wat gebeurt er met de samenvattingen en hoe rijk worden de clubs nu ineens? Vanaf het seizoen 2013-2014 pompt Murdochs Fox voor twaalf jaar in totaal ruim een miljard euro in de eredivisie. En voor wat, hoort wat.

1. Verandert er nu al iets voor de tv-kijker?
Eredivisie Live gaat de knowhow van Fox al dit seizoen gebruiken om het voetbal beter in beeld te brengen, zeggen ze. “Denk aan cameraposities en hoe je statistieken gebruikt”, zegt directeur Frank Rutten van Eredivisie Media & Marketing CV. De presentatoren blijven hetzelfde, maar de look and feel en marketing zal alvast worden omgevormd naar de zin van Fox (of Sky) dat op die manier in onder meer Engeland, Duitsland en Italië al succesvolle betaalsportzenders in de markt zette.

2. Hoe zit het met de samenvattingen op de NOS?
Het contract met de NOS loopt na dit seizoen af, komend seizoen blijft dus gewoon ‘zeven uur, bord op schoot’. “We bekijken hoe we het daarna gaan doen”, zegt Rutten tegen VI:

“Over wat er na dit seizoen gebeurt met de samenvattingen wordt nu nog gesproken. Wij kennen het belang van ‘zondagavond zeven uur’ en dat zullen we ook laten meewegen in alle beslissingen die we gaan nemen, want we weten hoe waardevol dat is. De helft van de mensen die op dat tijdstip tv kijkt, kijkt naar die samenvattingen.”

De NOS zegt dat het in elk geval niet met de traditie wil breken. Samenvattingen om acht of negen uur op zondagavond ziet het niet zitten. De komende drie WK’s voetbal zijn in elk geval gewoon bij de publieke omroep te zien.

3. Kunnen de Nederlandse clubs nu weer de concurrentie aan met de rijke clubs uit grote competities?
Nee. Maar de concurrentiepositie wordt wel verstevigd. Vergeleken met België, Portugal, Scandinavië, en enkele Oost- en Zuid-Europese landen maakt de eredivisie “een behoorlijke sprong vooruit”, belooft Rutten. NRC Handelsblad schrijft vanmiddag over hoe de achttien eredivisieclubs de afgelopen tijd in het geheim onderhandelden en de lucratiefste overeenkomst ooit sloten. De clubs leverden de helft van hun 70 procent aandelen in Eredivisie Live in en hebben vanaf volgend seizoen zestig miljoen euro te verdelen. Ajax, Feyenoord, PSV, AZ en FC Twente eisten ruim de helft van de totale inkomsten op omdat zij toch voor het grootste deel de internationale uitstraling van de eredivisie verzorgen. Zij schrijven naar verluidt jaarlijks zo’n 5 miljoen extra bij aan tv-inkomsten.

4. Gaan we meer betalen voor live-voetbal?
Ja. Volgens sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake staat niet alleen dát vast, maar ook dat het bord op schoot om zeven uur wel degelijk verdwijnt, zoals ook in andere landen waar Murdoch zich met het voetbal is gaan bemoeien.

“Het wordt een paar uur later. Dat zal nog wel enige commotie geven, maar uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat dit minder gevoelig ligt dan iedereen denkt. Voor iets meer geld krijgt de klant straks een mooie live wedstrijd om zes uur. Dat is ook wat waard.” – Van den Wall Bake in De Telegraaf.

5. Wordt Eredivisie Live, of Fox, of Sky, of hoe het ook mag gaan heten niet weer een Sport7 of Talpa?
De bedragen die hierboven genoemd worden, zijn niet buitensporig, aldus Van den Wall Bake. “Dat zijn wij waard. De huidige 50 miljoen voor de clubs is aan de lage kant. Zelfs een land als België krijgt meer voor de voetbalrechten.” Hij wijst erop dat Eredivisie Live 570.000 abonnees heeft: “Daar zit een groeimogelijkheid in naar de 900.000. Het is gewoon een bedrijf dat er goed voor staat.” Bovendien lijkt het erop dat Eredivisie Live andere voetbalrechten aan het pakket wil gaan toevoegen. “Daar zijn nu meer middelen voor”, zegt directeur Frank Rutten. Hij sluit niet uit dat op competities geboden gaat worden die nu bij Sport1 zitten, zoals de Serie A, La Liga en de Premier League.