Revolutie op de zondagavond

De Anglicaanse kerk keert mediamagnaat Rupert Murdoch de rug toe. Het Nederlandse betaald voetbal wendt zich juist tot hem.

De Church of England heeft recentelijk haar aandelen ter grootte van 3 miljoen euro in zijn concern News Corp verkocht. De kerk wil niet meer geassocieerd worden met een bedrijf dat (bekende) burgers afluistert. De eredivisieclubs op hun beurt hebben vorige week met Murdoch een contract gesloten ter waarde van 1 miljard euro. Vanaf het seizoen 2013/14 mag hij twaalf jaar lang het eredivisievoetbal uitzenden.

Strikt genomen gaat de deal alleen over de directe uitzendingen van de voetbalwedstrijden via de betaal-tv van Eredivisie Live. Maar eigenlijk draait het om voetbal kijken met het ‘bord op schoot’. In 2013 loopt namelijk ook het contract met de NOS af. Vandaar dat NOS-directeur Jan de Jong een „mediarevolutie” voorspelt. Hij heeft gelijk.

De entree van een commerciële partij is op zich niet uniek. In 1986 kwam Sport 7 in de lucht. De voetbalzender hield het drie maanden vol. In 2005 probeerde John de Mol het met Tien. Weer geen succes. De reden voor deze fiasco’s? De kijkers pruimden de inbreuk op hun traditie niet. Voetbal is van ‘ons’ allen.

Maar het is de vraag of de NOS in 2013, als de samenvattingen weer te koop zijn, opnieuw op dat nationale sentiment kan gokken. Betaal-tv is ook in Nederland bezig aan een gestage opmars.

Bovendien is Murdoch financieel een paar maten groter dan De Mol. Voetbalrechten zijn commerciële waar op een internationale markt. In 2008 wist de NOS zich daar te handhaven. Maar lukt dat ook in 2013?

Er is dus een gerede kans dat de derde poging om het televisievoetbal te privatiseren en te commercialiseren dit keer wel zal slagen. De wet eist dat samenvattingen van eredivisiewedstrijden door de Publieke Omroep worden uitgezonden. Maar het Mediabesluit 2008 zegt niet wat er moet gebeuren als de de samenvattingsrechten te duur worden.

Het zou aardig zijn als de NOS een, financieel verantwoorde, gooi doet naar voorzetting van het ‘bord op schoot’. Maar het is verstandig er rekening mee te houden dat Studio Sport geen stand kan houden in de ‘mediarevolutie’ van Murdoch. Tot nu toe ijverde de publieke omroep voor veel voetbal op de zenders. Het argument was dat dit adverteerders lokt. Zonder eredivisievoetbal gaat die rekensom niet meer op.

De realiteitszin noopt de NOS, regering en parlement er dan ook toe zich af te vragen of voetbal wel zo’n primaire taak moet blijven.