Herstel bij CSM na kostenbesparingen

In het tweede kwartaal presteerde CSM beter dan verwacht. De weg naar boven is ingezet, constateert bestuursvoorzitter Hoetmer.

Na twee winstwaarschuwingen in de zomer en het najaar van 2011, een kostenbesparende reorganisatie én de voorgenomen verkoop van de bakkerijdivisie, was onzeker hoe de kwartaalresultaten van CSM zouden uitvallen.

Vanochtend bleek dat CSM’s bedrijfsresultaat is gedaald ten opzichte van de eerste zes maanden van 2011. Maar wel minder dan verwacht: de ebita kwam uit op 73,7 miljoen euro, 8,1 procent minder dan vorig jaar.

CSM – ’s werelds grootste leverancier van bakkerijproducten en producent van melkzuurtoepassingen – profiteerde van de valutakoersen, die een positieve invloed hadden van 5,2 miljoen euro. De omzet bedroeg 1,625 miljard euro.

De cijfers vielen mee. Analisten gingen ervan uit dat de ebita (het bedrijfsresultaat voor belasting, rente en afschrijvingen) met 15 procent zou zijn gedaald vanwege hogere grondstofprijzen.

Het tweede kwartaal van CSM was beter dan het eerste van dit jaar. De afgelopen drie maanden nam zowel de omzet als het bedrijfsresultaat toe. De omzet steeg met 8 procent tot 827 miljoen euro, de ebita liet een stijging zien van 14 procent in vergelijking met diezelfde periode een jaar eerder.

„De weg naar boven is ingezet”, constateerde bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer vanochtend in een telefonische toelichting op de cijfers. „Wij zijn tevreden. Het eerste kwartaal lag nog onder vorig jaar, maar in het tweede kwartaal presteren we beter dan vorig jaar. En eigenlijk ook beter dan we zelf hadden verwacht. Daar zijn we best trots op, gezien de aanhoudend moeilijke markt.”

Natuurlijk helpen de valuta-effecten een handje, maar volgens Hoetmer is de positieve trend vooral te danken aan een combinatie van margeverbeteringen en kostenverlagingen. In oktober kondigde CSM een bezuinigingsoperatie aan die dit jaar 30 miljoen euro moest opleveren, oplopend tot 50 miljoen in 2013. In de eerste zes maanden is al 19 miljoen euro aan kostenbesparingen gerealiseerd, aldus Hoetmer. Hij verwacht dat die dit jaar boven de 30 miljoen euro uitkomen.

De prijsstijgingen die het bedrijf als gevolg van de hoge grondstofprijzen heeft doorgevoerd, stuwden het bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal. Voor de rest van het jaar zijn de grondstofprijzen grotendeels afgedekt en worden op dit punt geen negatieve effecten verwacht.

Dan de verkoop van de bakkerijdivisie die in mei, vlak voor aanvang van de jaarvergadering, plots werd aangekondigd. Door deze tak af te stoten kan CSM zich in de toekomst uitsluitend op biotechnologie storten. Een opmerkelijke stap, aangezien de bakkerijdivisie in 2011 goed was voor een omzet van 2,4 miljard terwijl de biotechtak 700 miljoen opbracht.

Hoetmer staat nog steeds volledig achter die strategische keuze, zei hij vanochtend. „Het nadeel van twee mooie bedrijven is dat je ze niet allebei even hard kunt laten groeien. Je móét een keuze maken.”

Tot nu toe heeft CSM 600.000 euro uitgetrokken voor de verkoop van de bakkerijdivisie. Het gaat om de inhuur van experts, die het verkoopproces begeleiden. Voor de tweede helft van het jaar worden hogere kosten verwacht.

Volgens Hoetmer is er „voldoende animo” van potentiële kopers. „Een goed huis in een goede buurt is altijd te verkopen.”

Wanneer die verkoop gaat plaatsvinden? Hoetmer herhaalt keurig de formulering die ook in de toelichting op de halfjaarcijfers staat: „We verwachten dat we begin 2013 belangrijke voortgang zullen hebben geboekt.”