‘Uitbreiding Schiphol op de tocht door onvrede luchtvaartsector’

KLM is niet blij met de komst van concurrent Emirates naar Schiphol. Foto Hollandse Hoogte / Thomas Schlijper

Binnen de luchtvaartsector zijn verschillen van mening ontstaan over naleving van eerder gemaakte afspraken over de groei van Schiphol. Dat meldt het Financieele Dagblad vanochtend op basis van bronnen in de sector.

Volgens het FD bestaat er in de luchtvaartsector onenigheid over de invulling van de afspraken uit het zogenaamde ‘Aldersakkoord’ over de uitbreiding van Schiphol. De luchtvaartmaatschappijen zouden van mening zijn dat Schiphol te veel buitenlandse maatschappijen faciliteert die niet bijdragen aan de internationale positie van de luchthaven, zoals Emirates uit Dubai en het Spaanse Vueling.

De sector vreest volgens bronnen van het FD dat de mainportfunctie van Schiphol te weinig aandacht krijgt en dat vakantieverkeer op het Amsterdamse vliegveld te belangrijk wordt gemaakt. Zo vindt KLM dat Schiphol de netwerkfunctie van de luchthaven voor de regio Amsterdam ondergraaft door concurrenten als Emirates ook vakantievluchten te laten verzorgen.

‘KLM wil niet investeren als concurrenten ruim baan krijgen’

Door de ontstane onenigheid binnen de sector zou een miljardeninvestering voor de uitbreiding van Schiphol, die deels door de luchtvaartmaatschappijen zelf opgebracht moet worden, op de tocht kunnen komen te staan, zo schrijft het FD. Gisteren hebben Schiphol, KLM en het ministerie van Economische Zaken overleg gevoerd over de situatie rond Emirates. KLM schijnt weinig voor het investeren in de uitbreiding van Schiphol te voelen als concurrenten van de maatschappij ruim baan krijgen op de Amsterdamse luchthaven.

Staatssecretaris Joop Atsma van Luchtvaart zegt in een reactie dat de signalen van KLM “niet nieuw” zijn en dat hij hoopt dat KLM en Schiphol snel weer op één lijn komen als het gaat om de groei van Schiphol. Schiphol zelf stelt dat het geen “afwijkend” standpunt inneemt en dat het met KLM wil werken aan beleid dat zorgt voor “een duurzame en concurrerende luchthaven”.