Wie in de modder zit komt er niet meer uit

Van God los: seizoen 2 10 afleveringen van 50 minuten. €19,99

Het is opnieuw doorbijten, want wat krijg je bij Van God los toch een enorme dosis ellende over je heen gegoten. Maar net als bij het eerste seizoen, zijn ook de nieuwe afleveringen uit deze Nederlandse dramaserie, die al eerder werden uitgezonden bij BNN, weer realistisch neergezet en is het film- en acteerwerk bijzonder goed en overtuigend.

Ook dit keer zijn alle verhalen gebaseerd op waargebeurde misdrijven. Elke aflevering heeft een aparte cast, een eigen scenarioschrijver en regisseur die ieder op hun eigen wijze het researchmateriaal hebben verwerkt. In een groot deel van de afleveringen draait het om figuren uit de onderklasse van de Nederlandse samenleving voor wie het leven bestaat uit een opeenvolging van ellendige gebeurtenissen. Velen van hen staan al van jongs af aan op een verkeerde manier in het leven. De een kampt met een drugsprobleem of -verleden (Teun Kuilboer als Bart en Kim Feenstra als Joyce in Sex Tapes), de ander kan zijn criminele verleden niet ontlopen (Juda Goslinga als Klaas in Weekendverlof) en weer een ander is in haar jeugd van pleeggezin naar pleeggezin gesleurd (Stephanie van Leersum als Kat in Kat in het Nauw).

Bijzonder sterk is de aflevering Bitch Fight , die begint met wat pesterijen tussen twee rivaliserende groepen Turkse en Marokkaanse meiden, maar totaal ontspoort als Naima (Maryam Hassouni) haar tegenstandster Rochelle ervan verdenkt te hebben gezoend met haar vriendje. Wat aanvangt met roddel en achterklap, eindigt in een klopjacht. De afhankelijkheid van deze opgefokte tieners van hun mobiele telefoon speelt hierin een belangrijke rol.

Hassouni (bekend van de serie Dunya & Desie) speelt overtuigend de gefrustreerde Naima die, thuis door haar strenge vader kortgehouden, met ingehouden woede haar frustraties botviert op haar omgeving. Goed gecast zijn ook de andere actrices waaronder Alexandra Groenestein en Melody Klaver: één voor één spelen ze het type agressieve straatmeid dat je liever niet in je eentje in de bus tegenkomt.

Afgezien van de wat minder geslaagde aflevering Procedure Exit geeft de serie telkens knap weer hoe personages, ondanks hoop op een betere toekomst, hun verleden niet kunnen ontlopen. Voor ieder van hen loopt het fataal af, of ze nu dader of slachtoffer zijn. Wie te ver in de modder zit, kan zichzelf er niet meer uittrekken. Wat in de fantasierijke geest van Baron von Münchhausen wel kon, blijkt in de ware wereld een onmogelijkheid.

Rosan Hollak