Verviervoudiging reizen bij snelle, maar omstreden Fyra

De Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens, lijkt na jaren van tegenslag en mismanagement toch een succes te worden. Uit cijfers die NS beschikbaar heeft gesteld blijkt dat de reizigersgroei van vorig jaar zich dit jaar heeft doorgezet. Zo werd er in de afgelopen maand juli 19 procent meer treinreizen verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Sinds de start van dienst in september 2009 is het het aantal reizen bijna verviervoudigd, tot bijna 240.000 verkochte reizen per maand. „De Fyra raakt bekend bij het publiek”, zo zegt een woordvoerder van NS.

De Fyra-verbinding was tot nu toe het symbool van het debacle rond de hsl. De aanleg van deze hoge snelheidslijn richting de Belgische grens kostte miljarden meer dan begroot. Toen de spoorlijn werd opgeleverd, bleken de treinen van de Italiaanse firma Ansaldobreda niet klaar voor gebruik, en bleken de ramingen van NS voor de exploitatie te hoog gegrepen. Begin dit jaar moest minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) een faillissement van de hsl voorkomen. NS hoeft sindsdien minder te betalen voor de exploitatie van de hsl en de intercity’s – een oplossing die de schatkist een miljard euro kost.

Ondanks de problemen is het aantal reizigers op de hsl de afgelopen jaren gegroeid. De belangrijkste succesfactor, zo blijkt uit de NS-cijfers, is een prijsverlaging. Aanvankelijk dachten NS nog ruim 7,50 euro extra te kunnen rekenen voor de Fyra-dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Maar dat bleek te veel. In de eerste zestien maanden van de Fyradienst bleef het aantal verkochte reizen per maand schommelen rond de zestigduizend. Pas nadat NS de toeslagen terugbrachten tot eenderde van het oorspronkelijke bedrag groeide het aantal reizigers op de Fyra tot ruim 200.000.

Economie: pagina’s 4-5