Knalkleuren

Op straat en in huis zijn steeds meer felle kleuren te zien.

Knalroze, knettergeel, gifgroen en gloeiend oranje, ze komen steeds vaker voor in het straatbeeld, het interieur, en niet te vergeten de sport. Vooral de plasticindustrie maakt het bont. De allerfelste en fluorescerende kleuren, hadden tot voor kort vooral te maken met veiligheid en met feest en show. Aan de bijna lichtgevende fluorkleuren kleefde vaak iets banaals, maar nu zijn ze hot, zelfs voor make-up. Logisch dus dat ook in de openingsshow van de Olympische Spelen veel knalkleuren werden gebruikt.

De gemiddelde Nederlander gebruikt kleur als accent: één kledingstuk, verblindende nagellak of een lok blauw haar. Een krachtiger statement kwam onlangs van een gesoigneerde heer, gespot in Amsterdam. Hij droeg een kwaliteitsoutfit in vijf tinten zinderend citroengeel. Een uitzondering, maar toch. Knalgele auto’s zie je steeds vaker.

De energie en de positieve sfeer van felle kleuren zou passen bij moeilijke tijden. Maar als we de trendvoorspellers mogen geloven, stamt de huidige trend van vóór de crisis: het hing al jaren in de lucht.

Heleen van Gent, hoofd van het Aesthetic Center van chemiereus Akzo Nobel en als zodanig het esthetische geweten van Flexa, Sikkens en alle Akzo-verfmerken wereldwijd, heeft het over een collectieve passie. „Je zag het enkele jaren geleden beginnen met kleine accenten in felle en ook fluorescerende kleuren. Nu worden heldere, volle kleuren op brede schaal gewaardeerd.”

In de jaarlijkse kleurprognose van het Aesthetic Center staat voor 2012 rozerood centraal. Daarnaast veel verzadigde, intensieve kleuren en pasteltinten. Dit alles onder het motto van ‘nieuwe mogelijkheden en initiatiefrijk positivisme’. „Akzo kan geen trends máken, wel signaleren en reageren. Trends ontstaan als een olievlek en je moet er goed getimed op inspringen. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt of iets aanslaat.” Van Gent noemt de waardering voor felle kleuren een signaal van verandering: „Felle kleuren markeren zoiets als een abrupte stop en een nieuwe start. Een nieuwe richting.”

Twee ontwerpers met grote invloed op het kleurbeeld in het interieurdesign zijn Stefan Scholten en Carole Baijings. Het succes van hun Colour Plaids uit 2005, dekens met streepdessin in sprankelende pastel- en fluorkleuren, bleef niet onopgemerkt. De nuchtere motivatie van de ontwerpers: „We hadden streepdessins ontwikkeld, maar waren nog niet helemaal tevreden en zochten naar iets extra’s. Toen kwamen de fluorkleuren in beeld.” Het bleek een lastige keuze. „Fluorkleuren zijn niet lichtecht en kunnen alleen goed in acryl worden toegepast. Wij wilden een mooiere kwaliteit en hebben toen zelf pigmenten laten maken en garens laten verven.”

Hun specifieke kleurgebruik heeft zeker bijgedragen aan de huidige kleurtrend. Inmiddels zijn de technische mogelijkheden met fluorkleuren verbeterd door nieuwe verven, inkten en pigmenten. De aanhoudende vraag naar felle kleuren zal de technologie op dit gebied waarschijnlijk verder stimuleren. En dat is nodig, zeggen Scholten&Baijings: „Een goedkoop T-shirt in een fluorescerende kleur, dat is aan het eind van deze zomer al vaal.”

colourfutures.com (Akzo trendboek 2012), scholtenbaijings.com