Gratis ijs op station Zwolle

Station Zwolle is vanwege een grootscheepse verbouwing al dagenlang slecht bereikbaar. NS en ProRail doen er alles aan om het ontriefde reizigers naar de zin te maken.

Geef reizigers kortingsbonnen, ijsjes, een mooi uitzicht en ze klagen niet over werkzaamheden aan het spoor. Dat blijkt in Zwolle, waar mensen vanaf geïmproviseerde tribunes naar de grondige verbouwing van het station kijken.

Zwolle is de hele week al nauwelijks bereikbaar per trein. Dit weekend is het station zelfs helemaal dicht. Er worden bussen ingezet. NS en ProRail zetten alle zeilen bij om vertraagde reizigers tevreden te houden. Dat doen ze met gratis eten en drinken, kortingscoupons en kleurplaten voor kinderen. Het werkt: buiten een enkele klacht over een extra overstap is de kritiek schaars.

„Dat doen de spoorwegen slim”, zegt een reiziger die vanaf een loopbrug de werkzaamheden aanschouwt. „Ze kweken er goodwill mee. En het kost ze bijna niets vergeleken met de bouwkosten.”

De verbouwing is nodig vanwege de groei van het aantal reizigers, deels door de komst van de Hanzelijn die vanaf eind dit jaar Lelystad en Zwolle verbindt. Volgens ProRail stijgt het aantal overstappers in Zwolle van 12.000 naar 20.000, naast 36.000 in- en uitstappers. Een vierde perron is daarom nodig. Net als een bredere reizigerstunnel, die applaus oogst op de tot tribunes omgetoverde stationstrappen. Want de plaatsing van de tunnelonderdelen is spectaculair.

Lange rijen platformwagens tilden dinsdag de 1.000 tot 1.400 ton zware tunnelplafonds op, reden ze naar hun plek, en lieten ze met uiterste precisie zakken.

„Wat je op Discovery Channel ziet, maar dan in je achtertuin”, zegt toeschouwer Leon Hans. Hij fotografeert de ontwikkelingen in de bouwput dagelijks om ze met zijn collega’s te analyseren. „Het is een georganiseerde chaos.”

Driehonderd vakmensen, tientallen kranen, sloopmachines en cementwagens werken dag en nacht om de klus dit weekend te klaren. Maandag moeten er weer treinen rijden. „De grootste uitdaging voor ons is om met zoveel mensen en materieel op een relatief kleine ruimte te werken”, zegt Bart Oudmaijer, projectdirecteur van aannemer Dura Vermeer dat de verbouwing uitvoert in opdracht van ProRail.

Vrijwel alle reizigers stoppen even om vanaf de tijdelijke loopbrug naar de bouwplaats te kijken. Zo ook twee Zutphenaren die er speciaal voor naar Zwolle reisden. „Een knap stukje werk”, zegt de één. „En dat voor zo’n onrendabel lijntje”, zegt de ander. Hij doelt op de Hanzelijn, een belangrijke reden voor de verbouwing. De lijn kost een miljard euro en levert vijf tot tien minuten tijdwinst op voor noorderlingen die naar de Randstad reizen.

Dat is te duur, vinden velen op de loopbrug. Blij met een ruimer station zijn ze wel. En met de gratis popcorn, ijsjes, koffie, thee, paraplu’s, gevulde koeken, sinaasappelsap en kortingsbonnen op kroketten ook.