Autobedrijven lijden onder Europese markt

De Europese markt is de zwakke plek voor de internationale auto-industrie. De Eurocrisis leidt tot vraaguitval, overcapaciteit en hogere werkloosheid.

Wie speelt de rol van het bedreigende en enge monster in de nachtmerries van bestuursvoorzitters van automakers wereldwijd? Iedere willekeurige Europeaan.

Dat blijkt uit de cijfers die de grote autobedrijven deze week bekendmaakten. Of het nu Toyota uit Japan is of General Motors uit de VS, niemand slaagde er dit jaar in om meer auto’s in Europa te slijten dan vorig jaar.

Neem BMW. Het bedrijf uit Beieren is ondanks de economische malaise in Europa en de VS en de groeivertraging in Azië wellicht het Europese bedrijf dat alle tegenslag het beste weet te doorstaan. „De BMW Groep verkocht dit jaar meer auto’s dan ooit tevoren in een tweede kwartaal”, jubelt het Duitse bedrijf in het cijferbericht. Het moederbedrijf verkocht in het tweede kwartaal in totaal 475.000 BMW’s, Mini Coopers en Rolls-Royces. Dat is 5,4 procent meer dan in het tweede kwartaal vorig jaar. Maar zelfs BMW ontkomt niet aan de eurocrisis. Ruim 236.000 Europeanen kochten in het tweede kwartaal een nieuwe BMW, Mini of Rolls-Royce. Dat is 0,5 procent minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. De winst in het tweede kwartaal daalde licht, van 1,8 miljard euro in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 1,3 miljard dit jaar.

Andere autobedrijven zouden dolblij zijn met zulke verkoopcijfers in Europa. Fiat bijvoorbeeld. De Europese tak van Fiat (inclusief Oost-Europa en Afrika) verkocht in het tweede kwartaal van vorig jaar 346.000 auto’s. Dit jaar is dat 301.000, een daling van 14 procent. Het gevolg? De omzet van Fiat in Europa daalde van 5,5 miljard in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 4,9 miljard dit jaar. Bij PSA Peugeot Citroën, dat vorige week cijfers bekendmaakte, is de situatie net zo zorgelijk. De Franse autogigant verkocht in de eerste helft van dit jaar 13 procent minder auto’s dan in de eerste zes maanden van vorig jaar.

De crisis in de Europese autoindustrie heeft grote gevolgen. Vorige maand maakte Peugeot bekend in totaal 14.000 banen te laten verdwijnen. Dat is echter een fractie van de totale werkgelegenheid die in Europa op het spel staat. Persbureau Bloomberg maakte deze week een optelsom en kwam tot de conclusie dat er 500.000 banen zullen verdwijnen. Verlieslatende bedrijven als Fiat en Peugeot zullen nog meer bezuinigen en nog meer productielijnen sluiten is de redenering. Dat raakt ook de toeleveranciers.

Volgens Bloomberg zijn er de afgelopen vijf jaar al 800.000 banen geschrapt in de Europese autosector. Nog steeds is de overcapaciteit enorm. Volgens de European Automobile Manufacturers’ Association kan Europa circa 20 miljoen auto’s maken. Maar de vraag ligt structureel lager. Vorig jaar werden er 13,1 miljoen voertuigen verkocht.

Als Europeanen in de nachtmerries verschijnen, zijn het vooral Aziaten, maar ook Amerikanen die in de zoetste dromen van de topmannen verschijnen.

Waar Fiat in Europa slecht presteerde, deed Chrysler, de Amerikaanse tak van hetzelfde bedrijf, het een stuk beter. Chrysler verkocht in het tweede kwartaal 549.000 auto’s, 17 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het Japanse Toyota profiteerde eveneens van de redelijke Amerikaanse markt. Toyota heeft een afwijkend boekjaar en presenteerde deze week de cijfers over het eerste kwartaal dat op 31 juni ten einde liep. Van april tot en met juni vorig jaar kochten Amerikanen 276.000 Toyota’s. Dit jaar is dat gestegen tot 663.000 Japanse auto’s. De toename van 59 procent is niet alleen enorm, maar heeft ook een bijzondere reden. Vorig jaar april werd Japan getroffen door een aardbeving, tsunami en een kernramp die de energievoorziening en infrastructuur van het land lamlegde. Als gevolg was Toyota niet in staat auto’s en onderdelen te exporteren.

Nu Toyota weer op volle kracht auto’s maakt, exporteert en verkoopt, heeft de Japanse bedrijf ook de positie van grootste automaker ter wereld heroverd op General Motor, dat het afgelopen kwartaal de winst zag dalen van 3 miljard vorig jaar tot 2,1 miljard in het tweede kwartaal van dit jaar.

De krachtverhoudingen zijn ook zichtbaar op de beurs. Ten opzichte van de koersen in augustus vorig jaar weet alleen Toyota het niveau te handhaven. Dat sterkste daler is Fiat, een Europees bedrijf. Dat is alles behalve een verrassing.