Zes uur lang de ballen uit je broek hupsen

Zaterdag is de jaarlijkse botenparade van Gay Pride door de Amsterdamse grachten. En er komt heel wat bij kijken voordat zo’n versierde schuit met dansende nichten en potten de trossen los kan gooien.

De parade is inmiddels uitgegroeid tot een bloedserieuze optocht te water met peperdure (voor de gewone homo niet te betalen) themaboten, die zich met gemak kan meten met het bloemencorso van Aalsmeer of met een landelijke happening als Koninginnedag.

Reden om de voorbereidingen van dit spektakel serieus te onderzoeken.

We wilden eigenlijk bij de VVD-boot gaan kijken tijdens het repeteren van danspasjes op ABBA-muziek. Maar helaas, een woordvoerder liet ons weten dat de VVD-boot dit jaar geen universele danspasjes meer doet, omdat de VVD-themaboot staat voor individualiteit. Kunnen we dan niet even komen kijken bij het versieren van de boot? „Nee, dat doen we pas op de dag zelf. We huren die boot maar een dag. Dat is een rib uit ons lijf genoeg!”

Hoezo? Welnu ze zijn aan die ene dag, compleet met boot, schipper en ballonnen al zo’n 16.000 euro kwijt. Iedereen die meevaart moet daarom 50 euro entree betalen. Gelukkig, de cultuurboot, van gefuseerde overkoepelende cultuurorganisaties, zoals musea en aanpalende theaterdingesdanges, danst nog wel. We treffen ze op de binnenplaats van het Amsterdam Museum.

In de openlucht, met een loeistrakke, strenge professionele dansjuf. Ze staan te zweten in de middagzon, de juf weet van geen ophouden, zelfs niet als donkere wolken zich samenpakken. Ze beginnen ’s ochtends al met een twee uur lange warming-up in kostuums op de boot, en daarna moeten ze tijdens de optocht ook nog eens vier tot zes uur non-stop de ballen uit hun broek hupsen!

„Het is topsport”, hijgt de meedansende Björn Stenvers van het overkoepelend cultuurorgaan in de pauze. „Ik doe mee voor de lol, want ik ben helemaal niet zo goed in dansen. Die man daar in die rooie broek”, hij wijst naar een middelbare, uitgelaten homoseksueel met een stoppelbaardje, „dat is Hans, directeur van Citymarketing. Hij danst als geen ander, daarom zetten we hem elk jaar vooraan.”

Hoe houden jullie dat vol, zes uur non-stop dansen?

„We hebben alleen maar gezonde dingen aan boord, krentenbollen, mueslirepen, appels, komkommers, worteltjes en water, heel veel water.”

Geen Snelle Jelle?

„Hahaha, ja! Maar vooral water. Er wordt nauwelijks alcohol gedronken, hebben we in eerdere jaren wel geleerd, we staan echt te topsporten.”

Hoe krijgen jullie dat allemaal naar binnen tijdens het dansen?

„Gewoon even snel tussendoor. We hebben bij iedereen een gezond voedselpakketje binnen handbereik gelegd. En water natuurlijk, daar is echt het meeste behoefte aan. Water, water, water!”

Natuurlijk. En wat is het thema van de boot?

„Omdat we een cultuurboot zijn met verschillende ingangen, hebben we ons door een gemixt thema laten inspireren. Enerzijds” – hij pakt er een paar fotokopieën bij – „Les Misérables, qua theater, en dit schilderij” – hij toont ons een foto van een barok schilderij met in het midden een vrouw met blote borsten.

Oh, dus de vrouwen gaan topless!, roepen wij verheugd.

„Nee, iedereen krijgt een zwart T-shirt aan en een zwarte broek. Wij hebben ons enkel laten inspireren. Omdat we een cultuurboot zijn.”