Bod Heineken op Tiger geaccepteerd - ‘sleutel tot Zuidoost-Azië’

Tiger en Heineken naast elkaar in een supermarkt in Singapore. Foto Reuters / Tim Chong

Heineken neemt een meerderheidsaandeel in de Singaporese brouwerij Asian Pacific Breweries (APB), de brouwer van Tiger Beer. Het Singaporese voedingsconcern Fraser & Neave (F&N) heeft het bod dat de Amsterdamse bierbrouwer twee weken geleden deed geaccepteerd.

Heineken koopt de aandelen voor vijftig Singaporese dollar per aandeel, in totaal 3,3 miljard euro, en verwerft daarmee een meerderheidsbelang in APB. De wet in Singapore schrijft voor dat Heineken nu ook een bod moet doen op de overige aandelen.

De aandeelhouders van F&N moeten er nog wel hun goedkeuring aan verlenen, evenals de lokale mededingingsautoriteiten.

‘Heineken’s sleutel tot Zuidoost-Azië’

Onze correspondent Elske Schouten schreef onlangs in NRC Handelsblad waarom het belangrijk is voor Heineken dat het APB in bezit krijgt:

“APB is Heineken’s sleutel tot Zuidoost-Azië, waar enkele van de snelst groeiende biermarkten zitten. APB heeft bijna 70 procent van de Indonesische markt in handen. Met de merken Heineken, Tiger en Larue is het de nummer twee in Vietnam, waar bieranalisten van het Britse Plato Logic verwachten dat het biervolume tot 2020 met 7 procent per jaar zal groeien. In Cambodja (voorspelde groei van 8,3 procent per jaar) heeft het een derde van de markt. Alleen in China met zijn gigantische bierpotentieel zit het bedrijf nauwelijks. In India heeft Heineken al een ander bedrijf.”