Time Out over Londen wordt gratis en groter

Het magazine Time Out London, met 45 jaar een van de oudste uitgaansagenda-bladen ter wereld, wordt gratis. De Londense versie van het tijdschrift, dat in 37 steden wordt uitgegeven, kost nu nog 3,25 pond en heeft een oplage van 55.000 exemplaren. Die zal worden verhoogd naar 300.000 als het blad gratis wordt verspreid, meldt The Guardian.

De makers hopen met deze zet meer advertentieruimte te kunnen verkopen.. Time Out is niet het eerste blad dat de stap van betaald naar gratis waagt: drie jaar geleden werd The London Evening Standard al gratis, met succes. Volgens hoofdredacteur Tim Arthur is de verandering niet ingegeven door dalende verkoopcijfers, noch door dwang van private equity-investeerder Oakley Capital die de helft van het bedrijf in 2010 kocht. „Dit is gewoon een kans voor ons”, zei hij tegen de Britse krant.

Het blad, waarin naast agendalijstjes ook langere artikelen over het (uitgaans)leven in Londen staan, zal in de gratis versie iets minder pagina’s gaan bevatten dan de 124 die het nu heeft. De verhouding redactionele inhoud versus advertenties gaat van 70/30 naar 60/40.