Private beveiligers toch met wapens op schepen

Nederlandse reders nemen ondanks een wettelijk verbod gewapende private beveiligers mee op schepen die in de buurt van Somalië varen. Ze verkiezen het beschermen van hun personeel boven het beleid van de Nederlandse regering dat alleen militairen en politie wapens mogen dragen.

De beveiliging die Defensie biedt met fregatten in de regio en mariniers aan boord van koopvaardijschepen, blijft in hun ogen onvoldoende. Reders voelen zich door de beperkingen van de overheid bovendien in de armen gedreven van beveiligingsbedrijven zonder internationaal certificaat, zo blijkt uit een inventarisatie van deze krant.

„Er gaat geen schip onbeveiligd door het gebied”, zegt Martin Dorsman, van de redersvereniging KVNR. „Zolang de overheid die beveiliging niet kan leveren, doen we het zelf.”

Albert Engelsman van rederij Wagenborg komt er voor uit dat hij illegaal gewapende particulieren aan boord heeft. „Als wij in het gebied varen, gaan we niet zonder beveiligers. Dat zou zelfmoord zijn”, zegt hij.

Niet elke rederij durft hardop te zeggen dat zij de wet overtreden. „Maar neemt u maar van mij aan dat onze mensen worden beschermd”, zegt Patrick van Eerten van Jumbo Shipping. Toen zijn bedrijf eerder opriep tot burgerlijke ongehoorzaamheid, kondigde minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) aan tot vervolging te zullen overgaan.

Anderen houden vol dat ze geen wapens meenemen aan boord. Fons van Lith, woordvoerder van Dockwise, zegt dat zijn bedrijf alleen passieve beveiliging aanbrengt, zoals prikkeldraad. „Onze schepen zijn afgeschermd met prikkeldraad, we hebben geluidssystemen om piraten af te schrikken en er hangen draden langs het schip die in de schroef van hun bootjes vast komen te zitten.” Daarnaast maakt Dockwise gebruik van de beveiligingsteams die Defensie, tegen betaling en onder voorwaarden, levert aan enkele rederijen. In het afgelopen jaar voeren mariniers mee op twintig koopvaardijschepen.

William van Amstel, een ex-marinier die als consultant bemiddelt tussen reders en particuliere beveiligingsbedrijven, bevestigt dat gewapende beschermers meevaren aan boord van vrijwel alle Nederlandse koopvaardijschepen tussen Europa en Azië. „Het is onverantwoord om zonder beveiligers te varen. En als een reder mij belt, heeft hij de bescherming meestal gisteren nodig. Defensie kan niet snel genoeg op de vraag reageren en komt mensen en middelen tekort.” Sommige internationaal gecertificeerde beveiligers willen geen zaken meer doen met Nederland, omdat zij daarmee de wet overtreden. „Daardoor worden wij gedwongen met minder serieuze bedrijven in zee te gaan”, zegt KVNR-directeur Dorsman.