Kwaliteit gaat voor, dan maar boterham minder

Gisteren maakte het Fonds Podiumkunsten bekend hoe het de 24,5 miljoen euro gaat verdelen. Vandaag reageren enkele betrokkenen.

Onno Hoes, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten:

„Ik vond de beoordeling van het FPK heel professioneel en objectief. Ze hebben zich keurig aan de criteria gehouden. Maar het publiek krijgt vanaf nu minder variatie voorgeschoteld. Het aanbod wordt armoediger.”

Guido van der Hulst, zakelijk leider Nieuw Ensemble (vroeg 594.000, krijgt niks:

„We gaan van 887.000 euro in 2011 naar nul. Van de gemeente Amsterdam krijgen we, voor het eerst, wel nog 175.000 euro. De klap is enorm, hier had echt niemand rekening mee gehouden. Artistiek functioneren we prima, vindt het Fonds. Hun methodiek maakt het allemaal des te zuurder; dat goed beoordeelde ensembles omvallen, omdat pluriformiteit en spreiding prevaleren. Geld uit de markt halen is lastig in de nieuwe muziek. We gaan de handen ineen slaan, sprokkelen, met projectsubsidies proberen nog wat zinvols te doen. ”

Marien Jongewaard, Nieuw West (vroeg 150.000, krijgt niks):

„Het is heel pijnlijk. Maar ik ben ook strijdlustig. Het haalt een militant gevoel in me boven. Ik ga op zoek naar nieuwe samenwerkingen en allianties. Ik ga door. Men is nog niet van me af en ik denk dat heel veel mensen ook nog niet van me afwillen. Ik ben Nieuw West en zo lang ik besta, bestaat Nieuwe West, haar geschiedenis en haar strijdlust.”

Jazzsaxofonist Yuri Honing, Stichting Jazz in Motion (vroeg 212.500, krijgt niks):

„Het gaat belachelijk goed met onze groep, we hebben land in zicht qua wereldtop. Nu moeten we hele tournees afzeggen. Het ging om frisse wind in cultureel ondernemerschap, het valt mij op dat alleen de oude impro’s als ICP worden ondersteund. De uitslag is in strijd met het voornemen iets anders te doen. Het jazzveld wordt gewoon opgeheven. Ik wil het hier niet bij laten zitten.”

Sadettin Kirmiziyüz, Trouble Man (vroeg en kreeg 60.000):

„Ik ben dolblij en heel dankbaar. Maar ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik ben erg geschrokken van de andere uitslagen en dat veel groepen waar ik al jaren naar opkijk nu verdwijnen. Ik heb een kleine, sobere aanvraag gedaan en ga geen grote gekke dingen doen, maar kan in ieder geval drie nieuwe voorstellingen maken.”

Roeland Jagers, altist Rubens Kwartet (vroeg 96.000, krijgt niks):

„Onze aanvraag is afgewezen. Dat kost ons 50.000 euro per jaar op een toch al krappe begroting. Wij zijn een fulltime strijkkwartet. Daarmee bouw je aan je kwaliteit, maar het maakt ook dat je overige inkomsten misloopt. Van de honoraria die je als kwartet met concerten bij elkaar verdient, valt moeilijk te leven. Hopelijk verandert er in september nog iets, en komt er toch wat geld bij: de commissie heeft ons wel positief beoordeeld, alleen was het geld op. Het is een erezaak dat ons publiek er niets van merkt. Aan onze kwaliteit gaan we niet tornen, nooit. Dan maar een boterham minder.”

Boukje Schweigman, Schweigman& (vroeg 420.300, krijgt 350.250):

„Heel fijn dat het fonds voor pluriformiteit gekozen heeft. Als ik in het buitenland ben, hoor ik vaak dat Nederland uniek is in mime, bewegings- en beeldend locatietheater. Ik ben blij dat het kind nu niet met het badwater weggegooid wordt. Gisteren heb ik het mailtje van het FPK samen met mijn zakelijk leider en pr-medewerker geopend. Daarna zijn we een gat in de lucht gesprongen en hebben we taart gegeten.”

Marcel Verhoeff, chef-dirigent Don KosakenChor Russland (vroeg 585.000, krijgt niks):

„Wij zijn een van de weinige nieuwe aanvragers bij het Fonds, en dat deden we omdat we sterk aan het uitbreiden zijn. Dat eist dus meer middelen. We kregen een positief oordeel, maar geen geld. Wel gaan we met het Fonds in gesprek. Wat daaruit komt? We zien wel. We hebben ook een projectsubsidie aangevraagd voor onze najaarstournee. Sowieso gaan we gewoon door. Gelukkig zijn onze mensen welwillende musici die graag willen zingen. Het zal erop neerkomen dat we ons meer op het buitenland gaan richten. In Nederland overleven wordt als topartiest steeds lastiger.”

Beppie Melissen, Carver (vroeg 480.000, krijgt niks):

„Ik ben een beetje melancholisch. Ik had Carver graag laten voortbestaan. We hadden een eigen kleur in het landschap. De tragikomische toon maakte ons uniek. Als je afgaat op zaalbezetting en publieksdiversiteit doen wij het heel goed. Ik kan nog niet zeggen wat er nu gaat gebeuren. Ik moet dit eerst even verwerken.”

Marc van Warmerdam, Orkater (vroeg 1.070.400, krijgt bijna 900.000):

„Ik ben vooral opgelucht. We hebben twee jaar lang in spanning geleefd. Maar ik ben niet euforisch. Heel veel gezelschappen krijgen niets. We zouden één grote voorstelling per jaar minder kunnen brengen, maar dan komen ook de inkomsten door kaartverkoop in gevaar. Of we gaan hogere toegangsprijzen vragen, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.”