Vliegtuigspotters verwelkomen Airbus A380 op Schiphol

De Airbus A380 op Schiphol. Foto Rick Rindertsma

Honderden vliegtuigspotters verwelkomden vanmiddag op Schiphol de eerste commerciële vlucht van de Airbus A380 naar Amsterdam.

Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld landde kort na 13.00 uur op de Zwanenburgbaan, gadegeslagen door zeker vijfhonderd mensen, meldt persbureau Novum. Een deel van de spotters had zich verzameld bij de Polderbaan, omdat het lang onduidelijk bleef waar de A380 precies zou landen. Een van de aanwezigen noemde het “een bijzonder moment” en een “mijlpaal voor Schiphol”.

Video van de landing:

A380 is zwaar middel in concurrentiestrijd luchtvaartmaatschappijen

De A380 van luchtvaartmaatschappij Emirates vliegt later vandaag naar Dubai. Naar verwachting stijgt het ruim zeventig meter lange toestel rond 15.30 uur weer op. Emirates vliegt voortaan dagelijks tussen Amsterdam en het Arabische oliestaatje. Vanochtend beschreef economieredacteur Steven Derix in nrcnext de gevolgen voor Schiphol en de belangrijkste gebruiker van de luchthaven Air France-KLM. Door de ingebruikname van de Airbus zet Emirates veel druk op andere luchtvaartmaatschappijen. Derix:

‘In de slag met de gevestigde luchtvaartmaatschappijen is de A380 het belangrijkste wapen. De Golfstaten zijn met afstand de grootste afnemers van het vliegtuig. Op dit moment telt de Emiratesvloot al 22 toestellen en in de komende jaren zullen daar nog 68 superjumbo’s bij komen. Op termijn wil Emirates zelfs beschikken over maar liefst 120 A380’s: een luchtarmada die een slordige 32 miljard euro zal kosten.’

‘Emirates graait zijn marktaandeel bij elkaar.’

De 150 extra klanten die Emirates kan vervoeren met elke A380-vlucht zal naar verwachting marktaandeel afsnoepen van zijn concurrenten.

‘Er komt nog meer concurrentie op de belangrijke bestemmingen in Zuidoost- Azië, zegt luchtvaartexpert Jan Veldhuis van SEO Economisch Onderzoek. ‘Met de A380 kan Emirates elke dag 150 extra passagiers meenemen. Dat gaat ten koste van de concurrenten.’ Emirates is in het afgelopen decennium explosief gegroeid. In zestien jaar vertienvoudigde het aantal passagiers. De groei van de luchtvaartmarkt in het Midden-Oosten is niet voldoende om die toename te verklaren. Emirates is bezig de andere luchtvaartmaatschappijen op te eten, zegt luchtvaartanalist Richard Aboulafia van de Amerikaanse Teal Group. ‘Emirates graait zijn marktaandeel bij elkaar.”

Niet de eerste Airbus op Schiphol

Het is niet de allereerste keer dat een A380 op Schiphol landde. In 2010 vloog de Airbus als eens naar Amsterdam voor een promotievlucht. Ook toen kwamen er veel vliegtuigspotters kijken.

De A380 beschikt over twee dekken en kan ruim vijfhonderd passagiers vervoeren. Vooral de passagiers op het bovendek, in de business class en first class, ontbreekt het niet aan luxe met spa-faciliteiten en douchecabines. Ook de overige reizigers hoeven zich niet te vervelen met onder meer een entertainmentsysteem met veertienhonderd kanalen.

Foto Rick RindertsmaFoto Rick Rindertsma