Grof geweld heeft de toekomst

Lockout. Regie: James & Mather. Met: Guy Pearce, Maggie Grace. In: 16 bioscopen. ***

Dat komt ervan als je marteling toelaat als een geaccepteerde strijdmethode tegen je vijanden. In de Verenigde Staten van de toekomst van deze sciencefictionfilm is geweld heel gewoon, op alle niveaus.

De Amerikaanse minister van Defensie in eigen persoon ondervraagt een Amerikaanse spion die hij van verraad verdenkt, en laat zijn vragen door rechtse directes van een helper ondersteunen.

Veroordeelde moordenaars en andere gevangenen worden door de overheid weggestopt in een gigantisch Guantánamo Bay, inclusief oranje bajeskleding. Alleen bevindt deze nor zich niet op een tropisch eiland, maar op een ruimteschip waar de gevangenen chemisch jaren in slaap worden gesust. Jammer als die methode voortijdige dementie teweegbrengt, zoals de dochter van de Amerikaanse president merkt, als zij een werkbezoek brengt aan de ruimtegevangenis om na te gaan of daar de mensenrechten worden geschonden.

De eerste dochter van het land komt aan nader onderzoek niet toe: er is juist een opstand onder de uit hun sluimer gewekte gevangenen uitgebroken. Dat gegeven voorziet de film van grote hoeveelheden sadistisch en vaak ook pervers geweld. Maar de dochter van de president – die zich als reine maagd uit het ruimteschip laat redden door de ten onrechte van verraad verdachte spion – is ook niet vies van een uppercut.

Achter de naam ‘James & Mather’ gaan de jonge Ierse filmmakers James Mather en Stephen St. Leger schuil. Ofschoon de film een zeer Amerikaanse indruk maakt, is het een voornamelijk Franse productie, uit de school van filmmaker Luc Besson.

De hierboven beschreven maatschappelijke relevantie van het thema is zo’n beetje het aardigste wat je van Lockout kunt zeggen. De verhaalstructuur is flinterdun, en de film bestaat voor 90 procent uit geweldsincidenten. De decors – waarom zijn er toch altijd zoveel elektrische schuifdeuren in sciencefictionfilms? – kunnen wel een verfje over hun bordkarton gebruiken. Van acteren is nauwelijks sprake.

Toch zie je eraan af dat er met enthousiasme is geprobeerd een intelligente actiefilm te maken. Enthousiasme maakt veel goed.

Raymond van den Boogaard