GroenLinks wil 80-kilometerzones rond alle steden

De A10 rond Amsterdam. Foto NRC / Maurice Boyer

GroenLinks wil op alle snelwegen die door stedelijk gebied lopen de maximumsnelheid verlagen naar 80 kilometer per uur. De ingegane verhoging op de ringwegen in de Randstad moet daarmee weer worden teruggedraaid.

GroenLinks wil, behalve langs de vier grote steden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, dat onder meer de snelheid omlaag gaat op de snelwegen rond Nijmegen, Eindhoven, Den Bosch en Arnhem. De verlaging zou volgens de partij voor minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling zorgen. Ook verbetert de doorstroom en wordt de kans op ongelukken kleiner.

‘Duidelijkheid aan bewoners over snelheidslimieten’

GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver zegt op de website van GroenLinks dat hij omwonenden van die ringwegen duidelijkheid wil geven over de snelheidslimieten:

“In de stedelijke regio’s wonen 230.000 mensen rond de snelwegen. We moeten hen voor eens en voor altijd duidelijkheid geven over onze limieten. Structureel rustiger rijden beschermt de gezondheid én de nachtrust van deze omwonenden. Daarom willen we dat op drukke stadssnelwegen maximaal 80 kilometer gereden wordt.”

Per 1 juli weer 100 in plaats van 80 op ringwegen

Vanaf 1 juli mag er weer 100 kilometer per uur worden gereden op de A12, A10 en A13. Daarmee kwam een einde aan de 80-kilometerzones op de wegen.

Tien jaar geleden werd de maximumsnelheid op deze snelwegen juist verlaagd van 100 naar 80 kilometer om geluidsoverlast en luchtverontreiniging te reduceren. De gemeenten maakten bezwaar, maar minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) schoof dat opzij, omdat die verlaging volgens haar nauwelijks effect gehad heeft.