NS zet voor het eerst nieuwe Fyra in - na jaren vertraging

Een Fyra-trein tijdens een testrit. Foto Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

NS Hispeed heeft vandaag voor het eerst, en met jaren vertraging, de nieuwe Fyra-treinstellen van fabrikant Ansaldobreda ingezet voor reizigers. De trein met karakteristieke neus, die de afgelopen maanden nog slechts voor testritten werd gebruikt, vertrok vanmiddag van Amsterdam Centraal.

De rit voerde naar Rotterdam en weer terug. De nieuwe treinen moeten de komende weken vaker worden ingezet, zo laat een woordvoerder van het treinbedrijf aan persbureau Novum weten.

“De trein stopte twee minuten voor de geplande tijd op Rotterdam Centraal. Toch rijdt hij voorlopig maar 160 kilometer per uur, omdat hij in de dienstregeling moet passen.”

De V250-treinen van Italiaanse makelij, ontworpen door Pininfarina, hadden al jaren geleden moeten gaan rijden op het traject via de HSL-Zuid, dat na Hoofddorp afsplitst van het gewone spoor en grotendeels in tunnels onder het Groene Hart naar Rotterdam doorsteekt en vandaar verder naar het zuiden. De fabrikant kampte echter steeds met tegenslagen.

De NS zette hierdoor noodgedwongen sinds 2009, toen voor het eerst Fyra-treinen gingen rijden, oud intercitymaterieel in. Dat Rotterdam desondanks in 42 minuten te bereiken - in plaats van 71 via het reguliere spoor - komt dan ook voornamelijk door de kortere route.

Eerder zondag kwam de Fyra nog in het nieuws doordat voor de tweede keer in vijf dagen tijd een trein in een tunnel aan de noordkant van Rotterdam strandde. De passagiers konden na een uur overstappen op een vervangende trein. Waardoor de trein stil kwam te staan is nog niet duidelijk. NS vermoedt een andere oorzaak dan woensdag, toen het gsm-communicatiesysteem niet meer werkte.