Ik zeg: dokken!

Een weinig creatieve maar kennelijk wel efficiënte manier van reclame maken: huur een Bekende Nederlander in, neem een amateuristische filmpje op en het publiek zal de aanprijzing massaal omarmen.

Zo moeten de marketeers van de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) in 2009 hebben gedacht toen zij een hele sloot aan BN’ers besloten in te zetten om hun groene stroom aan de man te brengen.

Onder de slogan ‘Ik zeg doen!’ verschenen achtereenvolgens Frans Bauer, Natasja Froger, Maurice de Hond en Johan Derksen in beeld. Twee van hen wonnen met hun ergerniswekkende optreden de ‘Loden Leeuw’ voor de meest irritante reclame van het jaar.

Een van de betrokken sterren moet inmiddels ook behoorlijke koppijn aan haar schnabbel hebben overgehouden. Mevrouw Froger ligt al jaren in de clinch met NLE. Omdat haar eerste spotje uit 2009 zoveel negatieve reacties bij het publiek had ontlokt, besloot zij haar medewerking voor een tweede versie in te trekken, tenzij een trits nieuwe eisen van haar werd ingewilligd. De prijsvechter vertikte dat en verscheurde hierop het contract. Het bedrijf claimde tweederde van de reeds voldane gage wegens werkweigering: 200.000 euro.

Vorig jaar stelde de rechtbank NLE in het ongelijk: Froger mocht haar geld houden. Maar onlangs besliste het gerechtshof in hoger beroep dat NLE wel degelijk recht heeft op de twee ton. Met dien verstande dat ‘Natas’ die niet zelf hoeft terug te betalen maar de vennootschap die het reclamecontract met NLE had gesloten. Dat is de managementfirma van haar man.

En altijd iemand in de buurt die van me houden kon...