Hoe verwijderen ze de strepen op de weg?

Als er aan de weg wordt gewerkt, worden er in het geel tijdelijke rijbanen op het wegdek aangebracht. „Die lijnen moeten redelijk slijtvast zijn, omdat er veel auto’s overheen rijden”, denkt lezer Carry Maathuis uit Malden. „Hoe worden die dan weer verwijderd?”

Dat hangt ervan af, zegt Arno Pronk van bouwbedrijf BAM, één van de paar bedrijven in Nederland die strepen op de weg zet. Of wegmarkeringen, zoals ze eigenlijk worden genoemd. „Tijdelijke strepen kunnen namelijk op de weg worden geverfd óf getapet.”

Verf kun je verwijderen met water. Dat gaat met een apparaat dat Cees Dekker, van Heijmans Wegenbouw, de ‘straalunit’ noemt: een voertuig met voorop een grote zwaaiarm die vanuit een cabine kan worden bediend. Aan die arm zit „een soort lampenkap” bevestigd, die stapvoets over de wegmarkering schuift. Daaruit schiet een waterstraal onder hoge druk („Keihard, tot zeker 2.500 bar”). Die spuit de verf zo van het wegdek.

Tegelijkertijd zuigt het apparaat het gebruikte water en de verfresten weer op. De straalunit is ook verkrijgbaar in een variant die zand gebruikt in plaats van water.

Het stralen gebeurt ’s avonds en ’s nachts, tussen 21.00 en 05.00 uur, als er weinig verkeer op de weg is. Met een beetje geluk krijg je zo 3,5 kilometer weg per avond schoon, vertelt Dekker – of tot het water op is.

Op pas aangelegd wegdek wordt voor tijdelijke markeringen geen verf, maar gele tape gebruikt. Het verwijderen daarvan gaat er minder geavanceerd aan toe, maar verloopt wel een heel stuk sneller. In een notendop: een eindje van het tape lospeuteren, aan de trekhaak van een auto bevestigen en gassen maar. Dekker: „Dan trek je zo honderd meter tape in één keer van de weg af.”

Tape is duurder, maar beter voor het wegdek. De waterstraal is namelijk soms iets té krachtig. Met name bij oud asfalt wil het nog weleens misgaan. De druk is dan te hoog, waardoor asfaltsteentjes los kunnen raken. De straal snijdt dan dwars door het wegdek heen.

Het resultaat: permanente strepen op de weg.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl