Geglazuurde Picasso's

Het ‘optimistisch’ museum Princessehof in Leeuwarden wil keramiek van Picasso tot Ming gaan exposeren.

Met deze hittegolf kun je maar het beste een museum bezoeken, zegt algemeen directeur Saskia Bak van keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. „Het is er heerlijk koel, want bijna alle musea hebben een klimaatinstallatie.”

Zo ook bij de tentoonstelling Groen Geluk, die in maart werd geopend. Inmiddels liepen zo’n 20.000 bezoekers door de vier ontworpen tuinen met bijpassend keramiek. „Boven verwachting”, aldus Bak. De geplande 30.000 worden zeker gehaald. De directeur is tevreden. Ook over het positieve advies van de Raad voor Cultuur, die vorige maand bepaalde dat het Friese keramiekmuseum ruim 1,4 miljoen euro subsidie verdient tussen 2013 en 2016. „Een geweldige opsteker”, noemt ze dat. Het Princessehof heeft een voorbeeldfunctie hoe een museum een collectie kan presenteren, oordeelt de Raad. Namelijk door verbindingen naar het heden en het publiek te leggen.

Het Princessehof is het enige museum in Nederland dat uitsluitend keramiek bezit en tentoonstelt. Zo heeft het onder meer onderscheidende collecties Aziatische keramiek uit de Mingperiode en uit de Art Nouveau. De Raad voor Cultuur noemt die op onderdelen “internationaal toonaangevend”. Wel vindt hij dat het museum op het gebied van cultureel ondernemerschap nog slagen kan maken.

Bak erkent dit. „We zijn nu bezig een strategie op te zetten over hoe we bij tegenvallende inkomsten uit horeca en bezoekers toch overeind kunnen blijven.” Zo wordt de museumwinkel met een derde uitgebreid en wordt de indeling veranderd. Winkel en café sluiten dan beter op elkaar aan. Bak: „De uitgaven per bezoeker zijn in onze winkel relatief hoog. We willen het assortiment uitbreiden en meer laten aansluiten bij de tentoonstellingen.”

Het streven is dat museum in 2020 bij zeker 90 procent van de cultuurliefhebbers bekend is. Samen met museum het Prinsenhof in Delft wordt dit najaar in die plaats een expositie ingericht over Delfts Blauw.

Na Groen Geluk, dat tot eind oktober is te zien, volgt een nieuwe expositie Tafels dekken. „De vormgeving moet spectaculair worden”, vertelt Bak. „Zo willen we een crisistafel laten zien met goedkoop keramiek.”

Dit najaar zal verder een ‘Picassohoek’ worden ingericht. Onlangs kocht het museum een door de kunstenaar geglazuurd aardewerk bord aan Mains au poisson uit 1953 aan. Het museum heeft al diverse door Picasso ontworpen borden in bezit. De kunstenaar maakte tussen 1947 en 1971 duizenden keramische werken. Bak: “We hebben relatief veel werk van hedendaagse jonge kunstenaars, die keramiek als beeldend middel gebruiken. Maar Picasso was een voorloper op dit gebied.”

Het Princessehof is nu ook al bezig met de voorbereiding voor een grote tentoonstelling van keramiek uit de keizerlijke Mingperiode (1368-1644) van volgend jaar. De Raad voor Cultuur noemde het aantal geplande exposities „enigszins optimistisch”. Bak: „Toch plannen we niet over the top. Maar ambitieus willen we wel zijn.”