Facebook verwacht veel van mobiel

Facebook weet nog niet goed hoe het geld moet verdienen aan zijn mobiele gebruikers. Het sociale netwerk hoopt onder meer op inkomsten uit spelletjes op de smartphone.

Today is gonna be the day / That they’re gonna throw it back to you. Ah, dit is Oasis. Hoe heet het liedje ook al weer? Oh ja, ‘Wonderwall’. Snel klikken: 2,4 seconden.

Zo werkt Song Pop. De popquiz die je speelt tegen Facebookvrienden, is een grote hit op de mobiele telefoon. Hetzelfde geldt voor het tekenspelletje Draw Something. De ene speler krijgt de opdracht iets te tekenen, de andere speler moet het raden.

Mobiele spelletjes zijn populair bij smartphonebezitters: je speelt in je eigen tijd tegen je eigen vrienden. Die hoef je niet op te zoeken, want je kent ze al via Facebook. Ook ongeduldige of snel verveelde spelers houden van Song Pop, Draw Something en andere smartphonespellen. Want wie genoeg heeft van de meegeleverde muziekgenres, koopt nieuwe liedjesvragen. Wie wil tekenen in andere kleuren dan zwart en rood, koopt een pakketje zomerkleuren. Vierhonderd Draw Something-munten kosten 1,99 dollar.

Internetbedrijven als Facebook, dat gisteren voor het eerst sinds de beursgang in mei kwartaalcijfers presenteerde, en Zynga, ’s werelds grootste producent van Facebook-spelletjes die onlangs Draw Something kocht, verwachten veel van de inkomsten uit mobiele spelletjes. Zulke digitale aankopen maken hen minder afhankelijk van advertenties. En het is een manier om geld te verdienen aan mobiel gebruik.

Facebook heeft de afgelopen drie maanden het aantal mobiele gebruikers sterk zien stijgen. In juni bezochten 543 miljoen smartphonegebruikers het sociale netwerk. Dat is tweederde meer dan een jaar eerder en meer dan de helft van de 955 miljoen gebruikers die minstens een keer per maand actief zijn op Facebook. Het aantal gebruikers dat elke dag op Facebook zit groeide met eenderde tot 552 miljoen.

„Mobiel is een enorme kans voor Facebook”, zei oprichter Mark Zuckerberg gisteravond in een toelichting op de cijfers. „Ons doel is iedereen op de wereld te verbinden. Binnen vijf jaar hebben vier tot vijf miljoen mensen een smartphone. Dat is meer dan twee keer zoveel als het aantal mensen dat nu een pc bezit.” Zuckerberg ontkende dat Facebook met een eigen telefoon komt.

Facebook – dat van elke dollar die een partner als Zynga verkoopt in een Facebook-spel 30 cent krijgt – verdiende in het tweede kwartaal 192 miljoen dollar (156 miljoen euro) met digitale aankopen en betalingen. Analisten hadden verwacht dat dat bedrag hoger zou zijn. Facebooks belangrijkste bron van inkomsten blijven gewone advertenties op het netwerk. Daarmee verdiende het 992 miljoen dollar, 28 procent meer dan in tweede kwartaal van 2011. Dat betreft vooral reclame op de gewone site (in de rechterkolom van de pagina’s) en niet op de mobiele telefoon. Facebook passeerde eerder dit jaar Yahoo als grootste partij in deze zogenoemde display advertising.

Het sociale netwerk staat onder toenemende druk van adverteerders, beleggers en analisten om aan te tonen dat die advertentiegelden nuttig zijn besteed. Bedrijven vrezen dat maar weinig gebruikers doorklikken op hun banners en buttons. Daarom zoekt het bedrijf van Zuckerberg nieuwe manieren om adverteerders te behagen. Het doet meer onderzoek naar effectiviteit, introduceerde een systeem om Facebookgebruikers overal op internet te volgen, hun interesses in kaart te brengen en relevante reclame te tonen en bouwt de zogenoemde sponsored stories uit. Facebook plaatst ‘gesponsorde verhalen’ van adverteerders in het nieuwsoverzicht (timeline) van gebruikers. Dat moet ook werken op mobiel. Gebruikers vinden dat niet erg, stelt Facebook. Die sponsored stories sluiten immers aan bij interesses van mensen. Facebook deed in het verleden regelmatig controversiële aanpassingen aan de site; het kwam daarna pas laat tegemoet aan klachten van gebruikers. Over een want-knop, waarmee gebruikers zouden kunnen aangeven wat zij willen kopen, en vergelijkbaar met de like-knop, werd gisteravond niks gezegd.

Analisten reageerden gisteren teleurgesteld op de kwartaalcijfers. Zij hadden graag meer gehoord over Facebooks strategie om geld te verdienen aan zijn enorme aantal van bijna 1 miljard gebruikers. Het aandeel Facebook, dat sinds de desastreus verlopen beursgang in mei steeds minder waard werd, daalde gisteren opnieuw. De koers ligt nu rond 24 dollar; tweederde van de introductiekoers van 38 dollar per aandeel.