Aandeel Facebook opnieuw onderuit – ‘beleggers willen meer zekerheid’

Facebook kwam gisteren met redelijk stabiele kwartaalcijfers, maar verliest vandaag toch 13 procent van waarde bij opening beurs. Foto Reuters / Eric Thayer

Het aandeel Facebook heeft opnieuw 13 procent van zijn waarde verloren en is terecht gekomen op zijn laagste stand ooit: 23,26 dollar bij de opening van de Nasdaq in New York vandaag. Het verlies volgt op de eerste kwartaalcijfers die het bedrijf publiceerde sinds zijn beursgang eerder dit jaar.

Volgens NRC-redacteur Jan Benjamin is het verlies het resultaat aan de vaagheid van Facebook over de manier waarop het denkt geld te gaan verdienen in de toekomst. Daarover hield het sociale netwerk zich bij de presentatie van zijn cijfers over het tweede kwartaal op de vlakte. Benjamin zegt:

“Beleggers willen meer zekerheid van Facebook. Ze hoopten gisteren te horen hoe het bedrijf denkt te gaan verdienen aan zijn één miljard gebruikers. Maar het antwoord op die vraag kwam niet echt.”

Facebook wil vooral investeren, beleggers willen verdienen

Facebook liet weten vooral te willen investeren: in de groei van de website, in het aantrekken van de beste programmeurs. Maar dat kost uiteraard geld. Hoe dat op termijn moet worden terugverdiend werd niet erg concreet bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Volgens Benjamin weet Facebook met name nog niet goed hoe het geld moet verdienen aan zijn mobiele gebruikers. Het bedrijf stelt slechts te hopen op meer inkomsten uit spelletjes op de smartphone.

Steeds meer mensen gebruiken Facebook vooral op hun mobiele telefoon. Maar daarop is het minder makkelijk reclame maken dan op een groot computerscherm. Benjamin schrijft in de krant van vandaag:

Facebook heeft de afgelopen drie maanden het aantal mobiele gebruikers sterk zien stijgen. In juni bezochten 543 miljoen smartphonegebruikers het sociale netwerk. Dat is tweederde meer dan een jaar eerder en meer dan de helft van de 955 miljoen gebruikers die minstens een keer per maand actief zijn op Facebook.

Reuters bericht over de nieuwe koersval van Facebook:

Facebook wil inzetten op spelletjes op smartphone

Op zich is het inzetten op spelletjes op de smartphone geen gek idee. Die zijn populair. Benjamin schrijft in de krant:

Internetbedrijven als Facebook, dat gisteren voor het eerst sinds de beursgang in mei kwartaalcijfers presenteerde, en Zynga, ’s werelds grootste producent van Facebook-spelletjes die onlangs Draw Something kocht, verwachten veel van de inkomsten uit mobiele spelletjes. Zulke digitale aankopen maken hen minder afhankelijk van advertenties. En het is een manier om geld te verdienen aan mobiel gebruik.

Facebook staat onder hevige druk

En dat is hard nodig. Want de nieuwe koersval van vandaag laat wel zien hoe sterk Facebook onder druk staat van adverteerders, beleggers en analisten. Benjamin in de krant:

Bedrijven vrezen dat maar weinig gebruikers doorklikken op hun banners en buttons. Daarom zoekt het bedrijf van Zuckerberg nieuwe manieren om adverteerders te behagen. Het doet meer onderzoek naar effectiviteit, introduceerde een systeem om Facebookgebruikers overal op internet te volgen, hun interesses in kaart te brengen en relevante reclame te tonen en bouwt de zogenoemde sponsored stories uit. Facebook plaatst ‘gesponsorde verhalen’ van adverteerders in het nieuwsoverzicht (timeline) van gebruikers. Dat moet ook werken op mobiel. Gebruikers vinden dat niet erg, stelt Facebook. Die sponsored stories sluiten immers aan bij interesses van mensen. Facebook deed in het verleden regelmatig controversiële aanpassingen aan de site; het kwam daarna pas laat tegemoet aan klachten van gebruikers.

Analisten reageerden gisteren desalniettemin teleurgesteld op de kwartaalcijfers. Dat heeft volgens Benjamin overigens ook nog steeds te maken met de dramatisch verloren beursgang eerder dit jaar:

“Buiten de teleurstelling over de vaagheid van het toekomstige verdienmodel, heeft Facebook na zijn beursgang natuurlijk ook gewoon even zijn imago tegen.”