Unilever draait stuk meer omzet ondanks ‘uitdagende markten’

Tubes tandpasta in de Unilever-fabriek in Amersfoort. Foto Hollandse Hoogte / Arie Kievit

Levensmiddelenconcern Unilever heeft de omzet in de eerste zes maanden van het jaar met 11,5 procent zien stijgen, blijkt uit de vanochtend gepresenteerde halfjaarcijfers. Unilever spreekt van “consistente” resultaten, ondanks de “wereldwijd verslechterende economische omstandigheden”.

De nettowinst van de producent van voedings- en verzorgingsmiddelen steeg in het eerste half jaar met één procent. De omzetgroei van Unilever is vooral te danken aan groei in opkomende markten als Azië en Zuid-Amerika.

Slecht weer zorgt voor magere omzetgroei in Europa

In Europa viel de omzetgroei met 1,1 procent wat tegen. Het slechte weer zorgde bijvoorbeeld voor een tegenvallende verkoop van ijs, meldt de NOS. Toch is ijsmerk Magnum nog altijd goed voor zo’n 1 miljard van de omzet. Zeepmerk Dove brengt 3 miljard euro aan omzet in het laatje.

Unilever presteert in vergelijking concurrenten als Procter & Gamble en Danone nog aardig goed. Deze bedrijven kwamen onlangs met omzet- en winstwaarschuwingen, aldus de NOS.