Succes Nutreco dankzij groeimarkten

Meer welvaart betekent meer vraag naar dierlijke eiwitten. Daarom richt Nutreco zich nu vooral op groeiregio’s. Met succes, blijkt uit de cijfers.

Het eerste halfjaar was „uitstekend” en de verwachtingen voor de rest van het jaar zijn zeer positief. Wout Dekker, algemeen directeur Nutreco, was vanochtend zeer optimistisch over de toekomst van zijn diervoerbedrijf.

In de eerste helft van 2012 behaalde Nutreco een brutowinst van 103,6 miljoen euro, 23,9 procent meer dan in de eerste helft van het vorig jaar. De omzet steeg ruim 10 procent van 2,1 miljard euro naar 2,3 miljard euro. En het volume groeide met bijna 5 procent. Eind deze maand keert Nutreco een tussentijds dividend uit van 60 cent per aandeel, 10 cent hoger vorig jaar om deze tijd. Het bedrijf verwacht ondanks de economische onzekerheid een bruto jaarwinst van 260 miljoen euro.

De brutowinst op diervoeding steeg met ruim 22 procent, die op visvoer zelfs met ruim 24 procent. De groei komt vooral uit Brazilië en China. Maar ook in Spanje werd een prima resultaat geboekt, aldus Dekker die vanochtend voor het laatst de cijfers presenteerde omdat hij per 1 augustus opstapt en aan de slag gaat als president commissaris bij de Rabobank. Spanjaarden blijven, ondanks de crisis, kip eten en daar profiteert Nutreco van als marktleider in het land.

Maar Europa heeft niet meer de eerste belangstelling van Nutreco. In april werd de verkoop afgerond van het mengvoerbedrijf Hedrix in Nederland aan de vleesproducent Profarmers.

De volume- en omzetstijging komt vooral uit landen als China, Vietnam en Brazilië. Aquacultuur, het kweken van vis, speelt een hoofdrol. Vooral kweekzalm. Volgens Dekker is de samenstelling van zalmvoer de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd. Waar eerder nog vijf kilo (tot vismeel vermalen) visjes nodig was om één kilo zalm te produceren, wat leidde tot verlies van viseiwitten, is de zalm dankzij bijmenging van plantaardig voedsel nu zelf eiwitbron geworden. In de Noorse visindustrie is het gebruik van antibiotica bij de viskweek bovendien met 99 procent afgenomen, zegt Dekker. Om in Azië eenzelfde resultaat te bereiken, wordt bij de fabriek van Shihai in China, die eind vorig jaar werd overgenomen, een onderzoekscentrum opgezet.

Ook in de sectie veevoer breidt Nutreco steeds verder uit. Door overnames in Brazilië en nieuwbouw in Rusland, waar een fabriek voor voer voor jonge dieren wordt neergezet.

Nutreco speelt darmee in op de toenemende vraag naar dierlijke eiwitten in de groeiregio’s. In 2016 verwacht het bedrijf zo een bruto winst te kunnen realiseren van 400 miljoen euro.