E-kaartje voor kookles

Internet elimineert de tussenhandel. EventBrite uit San Francisco verkoopt ook in Nederland digitaal kaartjes voor kleine evenementen.

De Parade verkoopt zelf online kaarten. Ook kleinere evenementen kunnen nu e-tickets maken. Foto Vincent Mentzel

Zes keer klikken, naam en adres invullen, online betalen. Een kaartje voor een groot popfestival als Lowlands of de Parade is zo gekocht via internet. Kleine evenementen hebben hun elektronische kaartverkoop doorgaans minder goed voor elkaar. Wie binnenkort bijvoorbeeld naar het Lindegrachtconcert in Alkmaar wil, moet mailen of bellen met de organisator.

Dat is niet wat de consument wil. Die koopt zijn vliegtickets, boodschappen en schoenen online. Kaartjes voor de musical in het dorpshuis of het oratoriumkoor in de sporthal wil hij ook digitaal kunnen reserveren. Zo niet, dan lopen die (amateur)evenementen bezoekers mis.

„Elektronische kaartverkoop was altijd iets voor evenementen op de grote podia”, zegt Kevin Hartz. „Voor beroemde artiesten of grote sportwedstrijden. Wij willen de ticketverkoop democratiseren.”

De Amerikaan Hartz is medeoprichter van EventBrite. Het bedrijf uit San Francisco biedt klanten een webshop voor digitale kaartverkoop. EventBrite, dat in zes jaar 62 miljoen tickets heeft verkocht, opende onlangs een Nederlandstalige website.

Hartz noemt lokale versies essentieel voor het internationale succes. Waarom? Nederlanders maakten al volop gebruik van de Engelstalige dienst. „Een Amerikaans ogende site heeft een stuk minder aantrekkingskracht”, zegt hij telefonisch. „Bovendien is binnenkort ook betalen via het Nederlandse systeem iDeal mogelijk.” Hij vindt Nederland een vooruitstrevend land op sociaal en technisch gebied, klaar voor elektronische kaartverkoop via zijn dienst.

Zo elimineert internet de fysieke tussenhandel. Muziekwinkels en reisbureaus verdwijnen langzaam uit het straatbeeld. De VVV en andere ticketbureautjes volgen, als het aan Hartz ligt. Tientallen sites zijn actief op dit gebied, zoals RegOnline en EventBee. Het verschil: EventBrite biedt drie apps voor smartphone en tablet-pc om onder meer mobiel kaartjes te kopen, met een iPad aan de deur tickets te controleren en een e-kaartje op de telefoon te gebruiken in plaats van een papieren ticket.

Hartz is een bekende naam in Silicon Vally. De ‘Whizzkid van Silicon Valley’ begon onder meer internetbedrijf Xoom waarmee consumenten online geld kunnen overmaken. Dat is nu actief in veertig landen. Hartz verkocht zijn belang en investeerde daarna vroegtijdig in bekende internetbedrijven als PayPal, Pinterest, Friendster, Airbnb en Yammer.

Hij wil niets kwijt over de omzet van EventBrite, alleen dat 20 procent van buiten de VS komt. De bruto ticketverkoop meldt hij wel: „In de afgelopen zes jaar verdienden organisatoren gezamenlijk 1 miljard dollar via onze site.” Het bedrijf krijgt commissie per kaartje: 2,5 procent van de ticketprijs plus 0,75 euro. Tot een maximum van 7,50 euro. Gratis evenementen betalen niks. De recessie heeft geen negatief effect op het bedrijf. „Het is eerder omgekeerd: mensen organiseren juist meer evenementen om geld te verdienen, zoals kooklessen of yogaworkshops.”

Een nadeel voor organisatoren kan zijn dat EventBrite uiteindelijk alle klantgegevens bezit. Ter vergelijking: dat is voor uitgevers een reden geen zaken meer te doen met Apple.

Sociale media zorgen volgens Hartz voor een fors deel van de omzet. „De meeste bezoekers komen via Facebook.” Hij heeft het laten onderzoeken: één keer delen op Facebook vergroot de ticketverkoop met 2,02 euro en één keer delen op Twitter met 0,34 euro. Dat maakt de site – net als veel anderen – afhankelijk van Facebook. „ Wij profiteren van de populariteit van Facebook. Maar het is gevaarlijk afhankelijk te zijn van één partij. We werken hard om te diversifiëren.”