Wessanen presteert slechter dan verwacht

Wessanen presenteerde vanochtend een forse winst- en omzetdaling. Klanten verkiezen de supermarkt boven de dure natuurwinkel.

Dat de resultaten van voedingsmiddelenconcern Wessanen niet al te best zouden zijn, hadden analisten van tevoren wel voorspeld. Maar dat de cijfers over het tweede kwartaal zó zouden tegenvallen, hadden zij ook niet voorzien.

De omzet van Wessanen, producent van onder meer Beckers’ kroketten en de biologische Zonnatura-voeding, bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 150,8 miljoen euro – 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bedroeg het bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal van 2011 nog 7,3 miljoen euro, dit jaar is dat gedaald tot 2,2 miljoen euro. Analisten hadden ingeschat dat Wessanen een bedrijfsresultaat van 4,3 miljoen euro zou behalen.

„De verwachtingen stonden wel op een heel hoog niveau”, zegt analist Gerard Rijk van ING. Zelf zat hij er met 3 miljoen euro „maar acht ton” naast. De nettoschuld van Wessanen is de afgelopen drie maanden flink toegenomen: van 57,3 miljoen euro naar 62 miljoen.

In een toelichting zei de topman van Wessanen, Piet Hein Merckens, dat het bedrijf relatief weinig last heeft van de stijgende grondstofprijzen, maar zwaar getroffen is door het lage consumentenvertrouwen en de daaruit voortvloeiende lagere uitgaven. Met name de Health Food Stores-tak presteerde „teleurstellend” met een operationeel verlies van negen ton ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde van 68,9 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011 naar 52 miljoen euro in dit jaar. Die trend was al langer te zien en is vrij eenvoudig te verklaren: consumenten besparen op hun uitgaven door in plaats van naar de duurdere natuurwinkel vaker naar een gewone supermarkt te gaan. De klanten die nog wel naar de natuurwinkel gaan, besteden hier minder.

Wessanen heeft ervoor gekozen zelf steeds meer aan supermarkten te leveren. Daar behaalde het concern het afgelopen kwartaal een omzetgroei van 2 procent. Als gevolg van hogere marketingkosten daalde het bedrijfsresultaat in het ‘Grocery’ segment weliswaar, maar Merckens zei zich gesterkt te voelen in zijn opvatting dat Wessanen zich meer moet richten op de supermarkten.

„Al met al opereert Wessanen in een vrij moeilijke omgeving”, concludeert Rijk van ING. Het relatief kleine voedingsmiddelenbedrijf kan tegenvallende resultaten ook niet compenseren met groei in de opkomende economieën, zegt de analist, simpelweg omdat het op die markt niet aanwezig is. Rijk: „Wessanen moet investeren in zijn merken en in de structuur van het bedrijf. In die fase zit het nu. Dat kost geld, maar daarna staat het bedrijf er weer beter voor. Daar moet de markt echt even twee jaar doorheen bijten.”

Voor de tweede helft van het jaar heeft Wessanen kostenbesparingen aangekondigd. Zo zal het amper nog nieuwe mensen aannemen. Verder gaat het concern ervan uit dat de Amerikaanse drankendivisie ABC voor het einde van het jaar verkocht is. De omzet van deze drankentak is buiten de kwartaalcijfers gehouden, maar bedraagt met 151 miljoen euro net zoveel als de omzet van de rest van Wessanen.

Op de beurs werd vanochtend teleurgesteld gereageerd op de kwartaalcijfers: terwijl de MidKap-index vlak stond noteerde het aandeel Wessanen rond het middaguur 6,5 procent lager, op 2,16 euro.