Reddingsplan Parijs, 819 mln verlies PSA

De Franse regering heeft vanmiddag een reddingsplan voor de Franse auto-industrie aangenomen. Het plan, dat al langer werd voorbereid, heeft extra urgentie gekregen door de problemen bij autobouwer PSA Peugeot-Citroën. Vanochtend meldde PSA dat het in het eerste halfjaar van 2012 een nettoverlies heeft geleden van 819 miljoen euro.

Volgens persbureau AFP voorziet het plan in een verhoging van de aankooppremie op zuinige auto’s. Franse autobouwers Renault en PSA hebben daar baat bij, want ze hebben afgelopen jaren veel in dergelijke auto’s geïnvesteerd. De premie voor elektrische auto’s stijgt van 5.000 naar 7.000 euro en die voor hybride auto’s van 2.000 naar 4.000 auto’s. De Franse staat zal ook zijn eigen wagenpark ‘vergroenen’: één op de vier aangeschafte auto’s moet elektrisch of hybride zijn en geplande elektrische oplaadpunten moeten versneld worden aangelegd.

Directe overheidsleningen aan PSA en Renault zouden niet zijn voorzien. Maar de toeleveringsindustrie van de autobouwers kan wel een beroep doen op een speciaal innovatiefonds van 350 miljoen euro. Voor toeleveringsbedrijven met acute geldproblemen is een bedrag van 150 miljoen euro beschikbaar.

Ook zou Frankrijk de voorwaarden van het in 2010 gesloten vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en Zuid-Korea willen wijzigen. Automerken als Daewoo, Kia Motors en Hyundai komen uit Zuid-Korea.

De problemen bij PSA zijn ernstig. In de eerste helft van vorig jaar maakte het bedrijf nog ruim 800 miljoen euro winst. Door het grote verlies teert het bedrijf in hoog tempo in op het eigen vermogen. In het afgelopen half jaar gaf het bedrijf bijna 1 miljard euro meer uit dan dat er binnen kwam.

PSA, dat vooral kleine auto’s verkoopt in West-Europa, heeft heel veel last van de eurocrisis en de recessie. De leiding van PSA heeft een grote reorganisatie aangekondigd. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat een grote fabriek in Aulnay nabij Parijs gesloten zal worden. Ongeveer 8.000 werknemers verliezen hun baan.