Moe door de drukkende warmte? Maak morgen tijd voor een siësta

Als je morgen op je werk je ogen niet meer open kan houden, doe je er verstandig aan om even een half uurtje te gaan slapen, maar niet langer. Foto Hollandse Hoogte / Arenda Oomen

Het kan zijn dat je je wat loom voelt deze warme zomerdagen op je werk. Zeker als je in een kantoor zit dat niet is uitgerust met een fatsoenlijk werkende airconditioning. Je doet er in dat geval goed aan om tijdens je middagpauze een korte siësta te plannen. Maar niet langer dan dertig minuten.

Dat je je op de warme dagen wat eerder vermoeid voelt, is niet vreemd. Je lichaam is de hele dag bezig zichzelf te koelen. Dat kost energie. Bovendien slapen veel mensen in warme nachten wat minder goed. Ook daardoor kun je je overdag minder fit voelen.

Een siësta van maximaal dertig minuten

Het antwoord op dit probleem is de siësta. Dat weten ze in het zuiden van Europa al lang. Maar wie in Nederland in de zomer tijdens de middagpauze tegen zijn baas zegt dat hij even gaat liggen, wordt nog altijd vreemd aangekeken - zelfs als je je middagdutje, iets hipper, een power nap noemt.

Scheve blikken zijn echter onterecht. Een middagdutje is, zeker op warme dagen, goed voor iedereen. Belangrijk is slechts dat je in de gaten houdt hoe lang je slaapt. Maximaal dertig minuten is het devies.

Dan blijf je namelijk in de eerste twee fasen van je slaapcyclus (in je lichte slaap), en word je uitgerust wakker zonder het gevoel dat je je ogen werkelijk dicht hebt gedaan. Het onderstaande filmpje legt het één en ander uit.

Siësta waarschijnlijk ook goed tegen hart- en vaatziekten

Wie een siësta inroostert van ongeveer vijf tot maximaal dertig minuten, zal daar niet alleen op korte termijn de vruchten van plukken. Ook op langere duur is een regelmatige power nap hartstikke goed voor je. Zo zijn er aanwijzingen dat een regelmatig middagdutje de kans op hart- en vaatziekten vermindert. En je leert er sneller door, je onthoudt dingen beter.

Denk er dus alleen om dat je morgenmiddag voor je siësta niet te lang uittrekt, en dat je niet al te laat op de dag tot je schoonheidsslaapje besluit. Want dan wordt het opeens een stuk moeilijker om ’s avonds in slaap te komen. Dat is niet de bedoeling. En die vreemde blik van je baas? Gewoon negeren. Ook je werkgever heeft uiteindelijk slechts baat bij jouw korte dagelijkse power nap.