De beste remedie tegen overdosis Spelen

Het aanbod aan Nederlandse video on demand-diensten (VOD) groeit snel. Gelukkig maar, want nu valt er tenminste te ontsnappen aan schrale herhalingen en een overdosis sport op tv.

Na het EK voetbal, Wimbledon en de Tour begint deze week de grootste televisiemarathon van het jaar: de Olympische Spelen. De BBC stort tot 12 augustus vijfduizend uur sport over de kijkers uit. De NOS doet volop mee, zie het uitzendschema op nos.nl/os2012.

Niet alleen voor de sporters, ook voor mensen die niet van sport houden is het afzien. Hilversum biedt weinig anders dan herhalingen. Maar er is een alternatief: het groeiend aanbod van video on demand-diensten (VOD). In Nederland kwam VOD traag op gang: een klein taalgebied is minder interessant voor grote Amerikaanse spelers als Apple, Amazon en Google. Maar de verwachting is dat de omzet van films en tv-programma’s op bestelling in Nederland dit jaar groeit van 53 miljoen naar 73 miljoen euro.

Volgens onderzoeksbureau GfK zouden consumenten nog happiger zijn als je films niet meer per stuk hoeft af te rekenen – zoals Ziggo, UPC en KPN dat aanbieden op hun settopboxen – maar je ze via een abonnement onbeperkt kunt bekijken. All you can watch voor een vaste prijs: het Spotify-model voor video.

De diensten met het grootste aanbod in Nederland zijn Videoland (meer dan vijfduizend titels) en Veamer (van SBS, bijna drieduizend titels). Zij verhuren films alleen per stuk. De jonge VOD-portal Ximon biedt wel een maandelijks abonnement (12,50 euro) dat toegang biedt tot ongeveer 2.200 titels. Ximon, opgericht door film- en documentairemakers en het Nederlands instituut voor Beeld en Geluid, legt de nadruk op ‘het betere’ aanbod, met arthouse films en veel Nederlands materiaal.

Ook Film 1, de betaalzender, heeft nu een on demand-aanbod: je kunt kiezen uit een wisselende voorraad van honderd films, waaronder de titels die op de betaalzender worden uitgezonden (14,95 euro per maand) Film 1 heeft een nieuwe concurrent: de Amerikaanse betaalzender HBO die actuele tv-series en films met Nederlandse ondertiteling aanbiedt aan abonnees van Ziggo en KPN (ook 14,95 euro per maand). HBO is een van de weinige partijen die het aanbod ook toegankelijk maken via een tablet-pc.

Zo’n televisie op schoot is een logische uitbreiding voor het grote scherm in de huiskamer, maar Hollywood is huiverig met het toekennen van de rechten. Zo kun je bij de tv-aanbieders wel live televisie op een iPad bekijken, maar een gehuurde film bekijken is er niet bij.

Volgens Tim Poulus van het Nederlandse onderzoeksbureau Telecompaper is het een kwestie van tijd voordat de video on demand-diensten vrijer kunnen worden benut en ook buiten het eigen netwerk van de aanbieder toegankelijk zijn. Dan kan een Ziggo-abonnee bijvoorbeeld films huren bij UPC. „Je hebt tenslotte de rechten voor het hele land gekocht en dan is het zonde om je te beperken tot één regio”, vertelde Poulus vorige maand op het breedbandcongres van Telecompaper. Overigens zit er volgens Poulus weinig verschil tussen de afspraken die de verschillende video on demand-diensten maken: standaard is 30 procent van de omzet voor de distributeur en 70 procent voor de filmstudio’s.

Op hetzelfde congres was ook de Europese videodienst Lovefilm vertegenwoordigd, onderdeel van internetbedrijf Amazon. Lovefilm, dat films via internet combineert met dvd-verhuur, is actief in Groot-Brittannië, Duitsland en Scandinavië maar laat Nederland nog links liggen. Hetzelfde geldt voor een van de populairste Amerikaanse videodiensten, Netflix. Dat biedt voor 8 dollar per maand toegang tot tienduizenden films en tv-series. Niet het nieuwste materiaal, maar wel vollediger en voordeliger dan welke videodienst ook. In de VS is Netflix op piekuren goed voor eenderde van het internetverkeer.

Netflix werkt op bijna elk apparaat met internetverbinding, ook spelconsoles, de Apple TV en tabletcomputers. Officieel is Netflix niet in Nederland te bekijken, maar wie zich via een VPN-account (virtual private network) voordoet als Amerikaanse internetter, kan gewoon klant worden. VPN kost zo’n 5 euro per maand, maar zo kun je ook Hulu.com bekijken, de Amerikaanse variant op Uitzending Gemist, met wat meer reclame tussendoor.

Neem direct een VPN-aanbieder die een Brits internetadres kan nabootsen en je krijgt toegang tot de BBC iPlayer, waarop nog veel meer te zien is dan de Olympische Spelen.

En wie toch aan het liegen is over online nationaliteit kan meteen films bestellen in de Amerikaanse iTunes Store, die een stuk goedkoper en uitgebreider is dan de Nederlandse. De truc daarvoor: koop of ritsel een iTunesbon in de VS en verzin een account met een willekeurig Amerikaans adres.

Toegegeven, het is niet helemaal eerlijk om de geografische beperkingen van Hollywood te omzeilen. Maar het is altijd nog minder oneerlijk dan illegaal downloaden.

Marc Hijink