TomTom uit de verliezen in tweede kwartaal

TomTom heeft ondanks een lagere omzet in het afgelopen kwartaal, toch een bescheiden winst geboekt, zo heeft het navigatiebedrijf vanochtend bekendgemaakt.

In de afgelopen drie maanden maakte TomTom een nettowinst van 9 miljoen euro, maar de omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De lagere omzet werd vooral veroorzaakt door de teruggang in de verkoop van particuliere navigatiesystemen voor in de auto. De omzet van TomToms consumentendivisie daalde met meer dan een kwart ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Ondanks de sterk teruglopende omzet slaagde TomTom er in het kwartaal met een positief bedrijfsresultaat af te sluiten. Vorig jaar leed het bedrijf nog een recordverlies van 489 miljoen euro over het tweede kwartaal. Dat verlies werd toen vooral veroorzaakt doordat het navigatiebedrijf veel geld moest reserveren voor een omvangrijke reorganisatie. Zo bracht TomTom zijn kosten terug met 14 procent (20 miljoen euro) ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Een groot deel van de besparing werd echter gerealiseerd door een bezuiniging (15 miljoen) op het marketingbudget.

De vraag is ook of TomTom er in slaagt nieuwe markten aan te boren om de teruglopende verkoop van navigatiekastjes te compenseren. Het bedrijf wil zich toeleggen op de verkoop van ‘losse’ navigatiesoftware. Volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn heeft TomTom inmiddels „een aantal deals gesloten, vooral in de auto-industrie”. Goddijn zegt dat de effecten van deze contracten nog niet direct zichtbaar zijn in de cijfers, maar wel „het fundament vormen voor toekomstige groei.”

Vanochtend maakte TomTom bekend dat het een groot contract heeft gesloten met de Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën voor de levering van navigatiesoftware, waaronder actuele verkeersinformatie. Eerder liet TomTom al weten een deal te hebben gesloten met computerfabrikant Apple voor de levering van kaartgegevens.