TomTom maakt weer winst, maar omzet blijft wel dalen

Tom Tom heeft in het tweede kwartaal weer winst geboekt na een groot verlies in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het Nederlandse bedrijf zag de omzet wel verder dalen, zo blijkt uit de vanochtend gepubliceerde kwartaalcijfers.

TomTom hoopt dat deals met automerken de basis zullen zijn voor toekomstige groei van het bedrijf. Foto Flickr / John Karakatsanis

TomTom heeft in het tweede kwartaal weer winst geboekt na een groot verlies in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het Nederlandse bedrijf zag de omzet wel verder dalen, zo blijkt uit de vanochtend gepubliceerde kwartaalcijfers.

De nettowinst van TomTom was in het tweede kwartaal negen miljoen euro tegenover een nettoverlies van 489 miljoen euro vorig jaar. De omzet daalde met zeventien procent, van 314 miljoen euro in 2011 naar 262 miljoen euro nu.

Vooral de daling van de omzet met meer dan een kwart bij de divisie die navigatiekastjes maakt, raakte TomTom flink. De divisie blijft nog wel verantwoordelijk voor het grootste deel van de inkomsten van het bedrijf.

‘Deals met automerken basis voor toekomstige groei’

De Europese markt voor navigatiekastjes daalde volgens TomTom van 2,8 miljoen stuks vorig jaar naar 2,4 miljoen dit jaar. TomTom had een stabiel marktaandeel van 45 procent. Voor Noord-Amerika daalde het marktpotentieel van 2,1 naar 1,7 miljoen stuks waarbij het marktaandeel van TomTom daalde van 23 naar 19 procent. Wel ziet TomTom daar een voorzichtig herstel.

De inkomsten uit de verkoop van navigatieapparatuur aan automakers en toeleveranciers bleven stabiel op zestig miljoen euro. Volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn vormen de recent afgesloten samenwerkingen met automerken voor die inbouw van navigatieapparatuur de basis voor toekomstige groei.