Solide winstcijfers Philips na grote schoonmaak

Ondanks een slecht economisch klimaat in Europa profiteert Philips van de ingrijpende reorganisaties die het technologieconcern het afgelopen jaar heeft doorgevoerd. De omzet groeide met 5 procent en dat is meer dan de meeste analisten hadden verwacht.

Vanochtend maakte Philips de cijfers over het tweede kwartaal van 2012 bekend: 5,9 miljard euro omzet en een nettowinst van 167 miljoen euro. Analist Victor Bareno van SNS Securities vindt de cijfers „solide” omdat er voor het eerst sinds lange tijd sprake is van verbetering van de winstmarge. Na een desastreus 2011, met winstwaarschuwingen, een miljardenverlies en het afscheid van de verlieslijdende tv-divisie, is Philips nu twee kwartalen op rij stabiel.

De beste resultaten werden behaald bij de medische tak en de lichtdivisie. Bij Lighting werden goede resultaten geboekt met de led-lampen die gemonteerd worden in auto’s. Philips haalt nu 20 procent van zijn lichtomzet uit led-verlichting. De totale lichtomzet groeide met 6 procent tot ruim 2 miljard euro. Philips schrapte ondertussen bijna 3.000 banen bij Lighting om de marge te verbeteren en houdt vooralsnog vast aan de Lumileds-fabriek die ledverlichting produceert.

De divisie Healthcare, met 2,4 miljard euro kwartaalomzet (7 procent groei) ruimschoots de grootste Philips-divisie, deed het met name goed in de opkomende economieën. Van de totale Philips-omzet komt nu een derde uit landen als China, India en Brazilië - dat compenseert de verkoopcijfers in trage Westerse markten. „Met name in Europa is de crisis voelbaar”, zegt topman Frans van Houten in een toelichting.

Van Houten, nu ruim een jaar aan het roer, heeft Philips minder gevoelig gemaakt voor enkele, traditioneel zwakke plekken in het bedrijf. Hij voerde zijn schoonmaakactie met harde hand uit; bezuinigde voor 400 miljoen op de enorme overheadkosten in het bedrijf en zette vorig jaar definitief de tv-tak buiten de deur. Desondanks lopen de resultaten van de divisie consumentenelektronica - ooit de trots van het Eindhovense concern - nog steeds achter op die van de andere Philips-divisies.

Van Houten wil daarom ook af van Lifestyle Entertainment, de laatste audio- en videoapparatuur die Philips nog zelf maakt. Vandaag kondigt Philips een licentiedeal aan voor Noord-Amerika. Het Japanse Funai gaat de productie van Lifestyle Entertainment op zich nemen, net zoals het ook al tv’s met een Philips-sticker maakt. Door het snijden in minder succesvolle productgroepen daalt de omzet van Philips wel snel. In het tweede kwartaal van 2008 lag de omzet met 6,4 miljard euro nog 10 procent hoger dan dit kwartaal.