Praat pas met je buurman als de daling is ingezet

Een uur of acht met een paar honderd man opgesloten zitten in een groot koekblik waar iedere zucht die je uitademt wordt gerecycled en je een piepkleine armleuning deelt met je buurman.

Vliegen blijft, ook als je wat langer of korter in het vliegtuig zit, een onaangename situatie waarin we onszelf, tegen betaling, vrijwillig wurmen. Maar, zonder die acht uur ongemak ook geen exotische stranden of inheemse indianenstammen die we zo graag eens in het echt willen zien. Insnoeren dus.

1Kies zelf je stoel. Na acht uur vliegen voel je je gegarandeerd verrot. Zelfs als je business class vliegt. Laat dat een troost zijn als je met je economy ticket die brede stoelen vóór het gordijntje voorbijloopt. Maar ook in economy heb je de betere (en slechtere) plekken. Kies daarom vooraf online je eigen stoelnummer.

Ga voor een plek aan het gangpad als je de vrijheid wilt hebben om te bewegen of aan het raam als je een poging tot slapen gaat doen. (Onthoud: in het midden zitten is nooit fijn.) Voor iets meer beenruimte moet je bij de nooduitgangen zijn, al heb je daar ook de ‘verantwoordelijkheid’ om te helpen bij een noodlanding. Mocht je daar nu al zenuwachtig van worden: niet doen.

De voorste rijen hebben de meeste beenruimte, al zit je daar meestal dichtbij de wc’s wat onaangenaam kan zijn tijdens het slapen of eten. De slechtste plek in het vliegtuig is die op de achterste rij. Je hebt lawaai van de motoren en het cabinepersoneel dat er z’n karretjes vult, je zit er letterlijk tegen de wc’s aan en je kunt je stoel geen centimeter naar achteren doen.

2Bestel een vegetarische maaltijd. De meningen over de kwaliteit van het vegetarische vliegtuigvoedsel lopen op internet uiteen, maar mijn ervaring is dat het vegamaaltje van de buurvrouw er altijd beter uitziet dan de ondefinieerbare ‘beef or chicken’ die de vleeseter krijgt. Daarbij wordt de ‘speciale maaltijd’ – veel maatschappijen hebben voor vrijwel iedere religie of overtuiging een optie – standaard als eerste uitgedeeld. En zoiets kan heel belangrijk zijn wanneer je acht uur aan het afzien bent.

3Blijf vochtig. Het klinkt als een goed idee om de avond voor een lange vlucht nog even flink door te zakken. Zo’n vlucht – uren aan een stuk zitten, slapen en films kijken – lijkt immers verdacht veel op een dagje uitkateren. Maar het is af te raden. Net als alcohol tijdens de vlucht. En koffie, thee of andere vochtafdrijvende dranken. In een vliegtuig dient men te hydrateren!

Het is niet voor niets dat er constant een stewardess met een dienblaadje water rondgaat. (Let maar op.) Een mens dat in de lucht veel water drinkt, voelt zich eenmaal terug op de grond echt stukken beter. Probeer ook koolzuurhoudende dranken te vermijden, die kunnen op die hoogte een raar effect hebben op je maag.

4Entertain jezelf. Je gaat acht uur lang in een stoel zitten, bedenk daarom van tevoren wat je gaat doen om jezelf te vermaken. Ga je voor de inflight entertainment? Neem dan een eigen koptelefoon mee – die van de maatschappij zijn vaak van mindere kwaliteit. Wil je werken of lezen? Instaleer je laptop/boek/tijdschriften in het zakje aan de stoel voor je. Stoel 51C is acht uur lang jouw domein, maak het er daarom zo aangenaam mogelijk.

Verruil je schoenen voor dikke skisokken. Wikkel jezelf in het dekentje, of doe het over je hoofd als je wilt slapen en voel je even alsof je niet omringd wordt door een paar honderd warme lijven. Maar wat je ook doet, maak pas contact met de buurman/vrouw als de captain de daling al heeft ingezet. Een half uurtje koetjes en kalfjes uitwisselen is oké. Acht uur is te lang.

5Fris je op. Ook al staat er slechts een onbekende taxichauffeur in de aankomsthal op je te wachten, doe alsof je geliefde je van het vliegtuig komt halen. Ga een half uurtje voor de landing naar het toilet en fatsoeneer je haar, poets je tanden en gooi er wat verse deo en gezichtscrème tegenaan, ook voor mannen na een lange vlucht geen slecht idee. Haalt het opfrissen weinig uit? Doe je zonnebril op. Niemand kijkt dan nog naar je door de mangel gehaalde hoofd.