Philips presteert in tweede kwartaal boven verwachting

De cijfers van Philips over het tweede kwartaal waren beter dan verwacht. Foto Reuters / Steve Marcus

Philips heeft over het tweede kwartaal beter dan verwacht gepresteerd. Vooral de divisies Healthcare en Lighting van het bedrijf droegen bij aan deze meevaller. Philips wist daarbij vooral in de opkomende regio’s goed te groeien.

Philips boekte in het tweede kwartaal een omzet van 5.892 miljoen euro, tegen 5.216 euro een jaar eerder, zo meldt persbureau Novum vanochtend. Analisten rekenden op een omzetstijging tot 5.575 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter vindt cijfers ‘bemoedigend’

De winst van Philips kwam over het tweede kwartaal uit op 167 miljoen euro. Dit is ook duidelijk meer dan de 103 miljoen euro waarop de analisten hadden gerekend. CEO Frans van Houten meent dat het tweede kwartaal “bemoedigend” is.

De geboekte winst staat in schril contrast met de 1.345 miljard euro verlies die vorig jaar in het tweede kwartaal werd geleden. Destijds zorgde een waardevermindering van 1,4 miljard euro op de televisiedivisie voor het verlies in Eindhoven. De televisiedivisie is inmiddels verkocht aan een Chinees bedrijf.

Het kostenbesparingsprogramma is op schema, zo meldt Philips. In de eerste helft van dit jaar wist Philips 167 miljoen euro te besparen. Aan het einde van dit jaar moet dit bedrag zijn opgelopen tot 400 miljoen euro.

‘Van Houten voerde met harde hand schoonmaakactie bij Philips uit’

Van Houten, nu ruim een jaar aan het roer, heeft Philips minder gevoelig gemaakt voor enkele traditioneel zwakke plekken in het bedrijf, zo schrijft NRC Handelsblad vanmiddag:

“Hij voerde zijn schoonmaakactie met harde hand uit; bezuinigde voor 400 miljoen op de enorme overheadkosten in het bedrijf en zette vorig jaar definitief de tv-tak buiten de deur. Desondanks lopen de resultaten van de divisie consumentenelektronica - ooit de trots van het elektronicaconcern - nog steeds achter op die van de andere Philips-divisies. Van Houten wil daarom ook af van Lifestyle Entertainment, de laatste audio- en videoapparatuur die Philips nog zelf maakt. Vandaag kondigt Philips een distributiedeal aan voor Noord-Amerika. Om te beginnen gaat het Japanse Funai de distributie van Lifestyle Entertainment op zich nemen. Eerder nam Funai al de productie van tv’s van Philips in Noord-Amerika over en maakt nu tv’s met een Philips-sticker.”