Italianen beloven geen fitness maar wellness

Als je het lijstje sponsors van de Olympische Spelen bekijkt, denk je niet meteen aan bewegen. Er zijn negen hoofdsponsors, ‘olympische partners’: grote namen op het gebied van fastfood, softdrinks, elektronica. Allemaal zijn ze vooral interessant voor de ‘banksporter’.

Pas veel verder op de lijst van sponsors en leveranciers, als je de hotelketens, snacks, verzekeringen, besteldiensten en luchtvaartmaatschappijen hebt gehad, komt de associatie met zweetdruppels door inspanning: Technogym, producent van apparaten voor kracht- en duurtraining. Voor de vierde keer achter elkaar levert dit bedrijf de apparatuur waarop atleten op de Olympische Zomerspelen zich fit houden. Eén grote volledig ingerichte sportzaal in het olympische dorp, negentien kleinere bij de stadions. 750 toestellen, met honderd mensen voor onderhoud, uitleg en begeleiding.

Technogym is een succesverhaal. En dat uit een land dat nu vooral wordt geassocieerd met problemen: Italië. Oprichter en directeur Nerio Alessandri begon in 1983 in een garage. Een paar jaar later kwamen de uitstapjes over de grens, eerst op een beurs in het Duitse Essen, niet ver van Nederland. En omdat de apparaten goed liepen, werd Nederland vrij toevallig, na Engeland en Italië, de belangrijkste Europese markt voor Technogym. Alle reden voor wat telefoontjes naar Gambettola, in het noordoosten van Italië. Als het niet lukt de juiste persoon te spreken, vrees ik even in het vertrouwde Italiaanse doolhof van onverschilligheid en inefficiëntie terecht te zijn gekomen. Maar al snel komen er mails en telefoontjes terug. En als ik dan spreek met Enrico Maranesi, verantwoordelijk voor de perscontacten, gaat het on-Italiaans efficiënt en to-the-point.

Maranesi wordt zelfs een beetje boos als ik suggereer dat Technogym nu zeker niet zo schermt met het ‘Made in Italy’. DirecteurAlessandri sprak toen het sponsorcontract werd getekend over „een overwinning niet alleen voor Technogym maar voor heel het Italiaanse systeem”. Maranesi legt uit: „We halen tachtig procent van onze omzet buiten Italië, verkopen in honderd landen. Maar het komt allemaal hier vandaan. Tweehonderd mensen houden zich alleen al bezig met innovatie. De gedrevenheid, het design en de kennis van Italië worden over heel de wereld gebruikt. Daar zijn we erg trots op.”

Technogym is begonnen als tegenwicht tegen de Amerikaanse fitnesscultuur, zegt hij. Daarin lag te veel nadruk op spieren. Technogyms woord is ‘wellness’. „Dat is veel breder, het omvat ook gezonde voeding, evenwicht tussen lichaam en geest. Mens sana in corpore sano, zeiden de oude Romeinen. En dat zijn onze voorvaderen.”

Correspondenten kijken elke dag vanuit de hele wereld naar de Olympische Spelen, van 27 juli tot en met 12 augustus in Londen. Daarna wordt de rubriek In Nederland hervat.