Retro Spelen: net als 1896

Jos Hermens (62), voormalig topatleet, gespecialiseerd in lange afstanden, en tegenwoordig manager/coach in de atletiek:

Bij de Spelen krijgt atletiek, de moeder der sporten, veel aandacht, meer aandacht dan er is voor bijvoorbeeld een WK atletiek. Maar ik zie ook dat de aantrekkelijkheid van de sport steeds belangrijker wordt.

De amusementsfactor moet groot zijn, want we kunnen onze aandacht eigenlijk niet langer dan een paar minuten vasthouden. Om die reden zijn álle atleten nu gewaarschuwd bij een valse start van een van de deelnemers. Voorheen gold de valse start per persoon. Te veel valse starten is een wegzapmoment. Ik zie er daarom niet gauw een atletieknummer bijkomen, eerder verdwijnen. Misschien verdwijnt een van de hardloopafstanden of het kogelstoten.

Sinds 1972 heb ik alles meegemaakt. Na een dip in de jaren zeventig, zitten we nu in een moment van flinke opleving. Er zijn heel veel sporten en sporters, het sneeuwt in twee weken tijd allemaal een beetje onder. Als ik terugkom na de Spelen, zie ik veel prestaties voor het eerst. Die heb ik gemist. De grootsheid van het evenement zal blijven, grote economieën willen er nog voor betalen. Kijkcijfers krijgen een grotere rol en sporten moeten snel snel snel. We schijnen zelfs sneller te praten en minder te slapen dan vroeger. Maar er komt een moment dat de laatste vijf naties die het grootse evenement nog kunnen organiseren, allemaal aan de beurt zijn geweest. Dan beseffen we: willen we de wereld er nog bij betrekken, dan moeten we naar een andere aanpak.

Er komt een moment van bezinning, voorspel ik. De vluchtigheid kan niet aanhouden. Dan willen we terug naar hoe het was: terug naar de sporten van 1896.

Die retro-Spelen kunnen voor mij als atletiekliefhebber niet snel genoeg komen. In de mode en muziek zie je ook een retrotrend, waarom zou dat hierbij niet kunnen gebeuren? We gaan terug naar de oude Grieken met discuswerpen, de marathon en de snelste man en vrouw.

Na de verschraling komt de terugkeer naar oude waardes.

Marleen Luijt