Strijd tussen orkesten om ballet te begeleiden

Veel aandacht heeft de balletliefhebber er doorgaans niet voor: het orkest dat bij Het Nationale Ballet in de bak zit. Toch is die positie nu inzet van een concurrentiestrijd tussen twee orkesten.

De afgelopen vijftig jaar bestond er voor balletbegeleiding een gespecialiseerd ensemble, het Balletorkest, dat tien jaar geleden opging in Holland Symfonia. De subsidieaanvraag van dat orkest werd in mei echter door de Raad voor Cultuur afgewezen. Reden: door eerdere bezuiniging moest het orkest haar concerttaak afstoten. De raad vreesde dat de spelkwaliteit daarmee in het gedrang kwam. Er moest óf extra geld bij voor de concertfunctie, óf dansbegeleiding moest een functie worden van een bestaand orkest.

Op die ‘vacature’ is nu door twee orkesten ingetekend: Holland Symfonia zelf en een nog op te richten orkest (Stichting Kernensemble) dat nauw samenwerkt met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Holland Symfonia wil alle honderd voorstellingen voor Het Nationale Ballet en Nederlands Danstheater begeleiden met 45 musici, aangevuld met freelancers. Het orkest zet in op „behoud van expertise en werkgelegenheid”, aldus directeur Stan Paardekooper. „Als onze aanvraag wordt gehonoreerd, kunnen we binnen budget balletbegeleiding blijven doen én een podiumtaak vervullen in twintig educatieve concerten.”

De Stichting Kernensemble heeft een aanvraag ingediend voor een nieuw orkest van veertig musici, waar nodig uitgebreid met remplaçanten. Daarmee kunnen alle voorstellingen van het Nationale Ballet worden begeleid. Het Residentie Orkest wordt in dat model begeleidingspartner van het Nederlands Danstheater.

„Vereiste kwaliteit” wordt, aldus NedPhO-directeur Rob Streevelaar, bereikt doordat de ‘Kernensemble’-musici ook vast invallen bij het NedPhO. Het NedPhO is begeleidingspartner van De Nederlandse Opera en begeleidt vanaf 2013 ook voorstellingen bij Het Nationale Ballet. Vacatures voor het nieuwe orkest worden „breed opengesteld”.

Balletdirecteur Ted Brandsen is bezorgd over de formatie. „Wie het ook wordt, het balletorkest moet het doen met 3,5 in plaats van 5,6 miljoen nu. Wij zetten in op kwaliteit en willen graag de expertise van Holland Symfonia behouden.”