Slecht nieuws in China mag niet meer

In China zijn uitgevers en hoofdredacteuren van grote stadskranten in de metropolen Guangzhou en Shanghai uit hun functies gezet. Het is een signaal dat de Communistische Partij de greep op de media aan het versterken is in de aanloop naar het komende partijcongres, dit najaar.

Tegelijkertijd heeft de censuur alle Chineestalige media (kranten, televisie, internet) verboden stil te staan bij de eerste verjaardag van het dodelijke ongeluk met twee hoge snelheidstreinen op 23 juli 2011 bij Wenzhou.

„Niets mag de voorbereiding van het partijcongres verstoren na alle ophef over de Bo Xilai-affaire. Iedereen wordt op zijn plaats gezet, de rijen moeten gesloten worden, stabiliteit is alles’’, zegt journalist uit Shanghai die betrokken is geweest bij onderzoek naar grote corruptiezaken. Bo Xilai is de partijleider van Chongqing die eerder dit jaar werd afgezet.

De uitgever en de plaatsvervangend hoofdredacteur van de Shanghaise Oriëntale Ochtendpost zijn vervangen omdat de Shanghaise partijsecretaris Yu Zhengsheng zich gestoord heeft aan de te liberale economische berichtgeving en aan een publicatie over de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989, zeggen bronnen bij de krant. Bij de kranten van Zuidelijk Metropool Nieuws in Guangzhou zijn uitgevers en hoofdredacteuren vervangen omdat de bladen van dit concern te veel aandacht hadden besteed aan de sociale onrust in China’s dichtst bevolkte provincie Guangdong.

Volgens Zhan Jiang, hoogleraar media in Peking, is het niet toevallig dat de partijsecretarissen van Shanghai en Guangzhou kandidaat zijn voor topfuncties in het komende politburo, het hoogste orgaan van de partij. „Door de greep op de media te versterken willen ze voorkomen dat er in de laatste maanden nog iets misgaat’’, zegt Zhan.

Dat niet over de botsing tussen de twee hoge snelheidstreinen mag worden geschreven, zou bedoeld zijn om technische mankementen te verhullen, alsmede het feit dat de hulpverlening traag verliep. Deskundigen vermoeden dat er fouten zijn gemaakt bij het kopiëren van Japanse tgv-technologie en dat het personeel van de spoorwegen verkeerd was opgeleid. Blogs van deze strekking werden vandaag ook gecensureerd.