Met 100 over zo’n brede weg, leg dat de kiezer maar eens uit

De verbrede A2 tussen Amsterdam en Utrecht nodigt uit tot snel rijden. Maar dat wordt vanaf maandag streng gestraft. De minister komt nu met een beetje goed nieuws voor de automobilist: ’s nachts mag het sneller.

De A2 bij Abcoude. Vanaf maandag wordt op deze snelweg streng op snelheid gecontroleerd op het traject tussen Holendrecht en Maarssen. Foto Merlin Daleman

Hardrijders krijgen het almaar lastiger. Op tien plaatsen in Nederland wordt dag en nacht al hun snelheid gecontroleerd. En nu is zelfs de nieuwe tienbaanssnelweg zonder files tussen Amsterdam en Utrecht voorzien van trajectcontrole. Vanaf maandag registeren op de A2 camera’s elk moment van de dag alle passerende auto’s. Wie op het traject van 15,4 kilometer lengte tussen het knooppunt Holendrecht en Maarssen harder dan honderd kilometer per uur rijdt, krijgt een bekeuring.

Het onbegrip onder autorijders op dit stukje snelweg is groot. Nog maar enkele jaren geleden stonden hier dagelijks lange files. De nieuwe weg is zo ruim gedimensioneerd dat je als het ware wordt uitgenodigd hard te rijden. Om vervolgens daarvoor te worden gestraft. En waarom mag je hier eigenlijk maar honderd rijden? Waarom niet honderdtwintig? Of honderddertig? Die laatste snelheid wordt vanaf september toch de norm in Nederland?

Politie en justitie hebben de trajectcontrole ingezet op verzoek van Rijkswaterstaat, een dienst van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD). „Wij hebben besloten op dat verzoek in te gaan, om de overlast wat betreft geluid en luchtkwaliteit voor omwonenden terug te dring en om de verkeersveiligheid te verhogen”, meldt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

Minister Schultz van Haegen heeft alle begrip voor de onvrede. „Als een weg leeg is, is het extra irritant dat je niet harder mag dan honderd. Mijn beleid is harder rijden mogelijk te maken waar het kan. Tegelijk wil ik omwonenden beschermen tegen overschrijding van de normen voor geluid en luchtkwaliteit.” Trajectcontrole hoort erbij, aldus de minister. „Het is logisch dat we snelheidslimieten handhaven.”

Ooit kon je op de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht ongestraft honderdtwintig rijden. Terwijl er dagelijks ook lange files stonden. Het Rijk wilde er een nieuwe, veel bredere snelweg voor in de plaats leggen. Gemeenten in de omgeving gingen akkoord met de aanleg. Onder voorwaarde dat er stiller, dubbellaags asfalt zou worden gebruikt en dat de maximumsnelheid zou worden verlaagd tot honderd kilometer.

De minister wil nu van die toezegging af. Ze wil dat in elk geval ’s avonds en ’s nachts de limiet naar honderddertig kilometer per uur gaat. Schultz: „Die afspraken met de gemeenten hebben we in 2006 gemaakt. De gemeenten hebben in ruil daarvoor geen bezwaar gemaakt tegen de aanleg. Dat was een tijd waarin we op veel plaatsen in Nederland problemen hadden met geluid en luchtkwaliteit. Op een aantal trajecten is toen de maximumsnelheid verlaagd. Maar sindsdien zijn auto’s schoner geworden en ook stiller, net als het asfalt. Er is nu ruimte om harder te rijden, zonder dat de normen voor geluid en luchtkwaliteit worden overschreden.”

In december vorig jaar maakte een motie van CDA’er De Rouwe het de minister nog onmogelijk om de snelheid op de A2 te verhogen. Dat wil zeggen: in die motie sprak een meerderheid van de Tweede Kamer zich uit tegen extra geld voor maatregelen zoals schermen. Schultz kreeg niet de 41,5 miljoen euro extra die zij nodig zei te hebben om onder meer harder te kunnen rijden tussen Amsterdam en Utrecht. Dit tot afgrijzen van de VVD. Het Kamerlid Aptroot suggereerde om op de matrixborden boven de snelweg berichten te plaatsen in de trant van ‘Hier slechts 100 km/u door CDA en links’.

Maar gisteren heeft de minister overleg gehad met De Rouwe. En die is nu toch akkoord. Eerder deze week vond hij het nog „onfatsoenlijk” dat de minister de overeenkomst met de gemeenten wilde „verscheuren” en aankondigde de snelheidslimiet te willen verhogen. „Ze wil gewoon een campagnenummertje maken.” Maar na het gesprek met de minister is hij „tevreden” dat automobilisten harder kunnen rijden dankzij de aanschaf, voor vijf miljoen euro, van een scherm bij Breukelen dat de luchtkwaliteit verbetert. „Dat geld gaat de minister zoeken binnen de bestaande begroting”, zegt hij. Eerder ook vond De Rouwe de trajectcontrole op de A2 „buitenproportioneel”. Nu heeft hij daar „begrip” voor. „Op deze snelweg moet je alert blijven. Er is een gefundeerde reden om het te doen.”

Ook overdag honderddertig rijden op ’s lands breedste snelweg zit er volgens Schultz nu nog niet in. „We komen dan op of net boven de normen voor luchtkwaliteit. Voor geluid is er geen probleem. Binnenkort lukt het misschien wel om met honderddertig ook op dit traject binnen de milieugrenzen te blijven. Daar streef ik naar.”