Heineken slaat slag op Aziatische biermarkt

Met de op handen zijnde overname van Asia Pacific Breweries, verstevigt Heineken zijn positie in het Verre Oosten.

Het kost miljarden, maar dan heeft Heineken zijn grip op de Aziatische biermarkt weer terugveroverd.

De Nederlandse bierbrouwer, de twee na grootste ter wereld, heeft grote belangen bij de vanochtend aangekondigde overname van Asia Pacific Breweries. In Azië is veel meer te verdienen dan op de West-Europese thuismarkt, waar de biervolumes in het eerste kwartaal van dit jaar met 1,8 procent daalden. Ter vergelijking: in Azië en de Pacific stegen deze met 8,4 procent. Na de VS is Vietnam de grootste afzetmarkt voor het Heinekenmerk.

„Tien jaar geleden kwam 80 procent van onze winst uit Europa, nu nog minder dan de helft”, stelde Jean-François van Boxmeer eind vorig jaar in deze krant. „Tweederde van onze volumes komt tegenwoordig uit de opkomende markten. Anders dan in Europa ligt daar nu de groei.”

Tot 2020 zal de totale biermarkt in Azië en de Pacific met 4 procent groeien, in Afrika 4,2 procent. De afgelopen jaren deed Heineken dan ook nadrukkelijk mee aan de consolidatie, en heeft het concern over de hele wereld brouwerijen gekocht. Zoals in Afrika, waar het vijf brouwerijen in Nigeria en twee in Ethiopië heeft overgenomen. In 2008 kocht het bedrijf voor 6,1 miljard euro het Britse Scottish & Newcastle. En de overname van Femsa Cerveza, de één na grootste brouwer in Mexico, in 2010 was één van de grootste acquisities in de geschiedenis van Heineken. In 2009 breidde Heineken de samenwerking met het Indiase United Breweries verder uit en sinds vanochtend weten we dat de brouwer straks ook eigenaar is van Asia Pacific Breweries in Singapore, waar het in Azië zo populaire Tiger-bier gebrouwen wordt. Heineken verwacht hiermee toegang te krijgen tot „één van de meest opwindende en dynamische economieën ter wereld, met snelgroeiende populaties”. Het gaat om landen als China, Cambodja, Indonesië, Maleisië, Nieuw-Zeeland en Thailand. Het regionale hoofdkantoor van APB is en blijft gevestigd in Singapore.

Hoewel Heineken in Azië goede resultaten behaalt, heeft de bierbrouwer een zwakke positie op de Chinese markt. Eerder koos Heineken ervoor uit de Kingway Brewery in China te stappen, waar het 21 procent van de aandelen had. „Het was voor ons uitzichtloos”, zei Van Boxmeer vorig jaar. Kingway opereert in het middensegment, waar de concurrentie gigantisch is. China is de grootste biermarkt ter wereld, maar één van de lastigste markten voor Heineken, aldus Van Boxmeer. „De prijzen én de marges zijn er de laagste van de wereld.”

Hoewel de internationale biermarkt de afgelopen jaren al flink geconsolideerd is, vinden er nog steeds grote overnames plaats. Zo staat ’s werelds grootste bierbrouwer, Anheuser-Busch InBev (bekend van Budweiser en Stella Artois), op het punt om Modelo over te nemen. De producent van Corona is de grootste bierproducent in Mexico en is al voor de helft in het bezit van AB InBev. Naar verluidt telt topman Carlos Brito 9,6 miljard euro neer voor de resterende aandelen.

De op een na grootste bierbrouwer – SABMiller, eigenaar van Grolsch, versterkte vorig jaar zijn positie door het Australische Foster’s over te nemen. Hieraan ging een maandenlange overnamestrijd vooraf, maar uiteindelijk ging Foster’s, qua omzet de grootste brouwer van Australië, akkoord met SABMillers’ bod van omgerekend 7,4 miljard euro.

Na de bekendmaking van Heinekens overname van APB, steeg de waarde van het Heinekenaandeel op de Amsterdamse beurs met zo’n 1,5 procent tot ruim 43 euro.